torsdag, september 05, 2024

Favoriter i bokhyllan

Torsdag betyder helgfråga från Mia i bokhörnan. Ibland blir det svårt ... som i dag ... eller vad sägs om Vilken författare skulle du säga är din favorit och varför? 

Tänker att jag gläds åt att ha inte en, utan rätt många favoriter. Kul med variation mellan stilar och genrer, verklighetsbaserat eller ren fiktion, eller som ofta en blandning av dem bägge.

Dock tycker jag mig märka att jag faktiskt läser fler kvinnors böcker än mäns. Ingen prioritering jag gör, det har bara blivit så. Och ibland känns det tryggt att plocka upp något av en författare man vet att man brukar gilla. En annan dag är det härligt att bli överraskad av en helt ny bekantskap, vilket ju inte prompt måste betyda att det handlar om något nyskrivet. Kanske väntar en sådan i hyllan där min olästa böcker står i kö ...?

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. tant Hannele6:37 em

    nöjd med en 💕

    SvaraRadera
  2. Finns det fler kvinnliga författare kanske

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske.? Men det vet jag ju inte!

      Radera
  3. Jag svarade bara två författare som jag tycker är bra, det är omöjligt att ha bara en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man är ju på olika humör ... då kan det vara bra med alternativ!

      Radera
  4. Nu kan jag ju bara för mig själv och genren deckare. Där finns det nämligen fler kvinnliga än manliga författare - konstigt nog. Min favo författare är dock en man - Pascal Engman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har han seglat upp på din förstaplats! Jag har ännu inte läst honom ... flera av hans böcker står här. Maken har läst.

      Radera
  5. Jag trodde du skulle nämna åtminstone nån av alla dessa dina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske jag borde ha gjort det ... men jag tycker jag nämner dem rätt ofta här på bloggen ändå????

      Radera
  6. Jo, ibland känns det tryggt att söka sig till något man vet att man gillar. För egen del tror jag att jag läser fler böcker skrivna av män än kvinnor. Kanske skriver kvinnor mer av feelgood och relationsromaner, och jag har ofta så svårt att finna intresse för sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så. Men jag tycker att jag är ganska nyfiken på allt möjligt..


      Radera