fredag, september 06, 2024

Goda nätter växer inte på träd

"Det är skönt för skalder att få sova", vem var det som slog fast det någon gång för länge sedan? Det är i alla fall ett konstaterande som äger sin riktighet, och det gäller alls inte bara skalder, det kan jag garantera som aldrig diktat en rad mer än julklappsrim. Vid närmare eftertanke tror jag att den som skrev den där raden är en av de ytterst få poeter som jag lärt mig uppskatta: Gustaf Fröding. Och skalden minns jag också, Wennerbom hette han. 

Det har blivit dags för fem fredagsfrågor från Elisa Matilda, som lyckas hitta nya ämnesområden att rota i vecka efter vecka! Bra gjort! Här är dagens frågebatteri:

  1. När snoozar du? Gärna varje morgon.
  2. När vaknar du innan klockan ringer? När jag ska iväg på något viktigt.
  3. När går du och lägger dig alldeles för sent? Kanske varje kväll, faktiskt. Eller jag släcker i alla fall väldigt sent även om jag ligger i sängen ... 
  4. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Garanterat kvälls-.
  5. Hur många timmar med sömn får du? Satsar på åtta. Men sover ofta oroligt.
Med detta önskar jag er alla en god natt, så småningom ... helst utan jobbiga drömmar, ni vet de där som förvandlar människokroppen till en slarvigt hopvevad jättekåldolme insnodd i ett lakan ... Det är faktiskt ganska ont om goda nätter. De växer inte på träd, så att säga!

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. vaffö använder du väckarklocka...? ⏰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara om jag har en tid att passa. En tidig tid.

      Radera
  2. 8 timmar är ändå bra, om än lite oroliga. Än så länge har jag ganska bra sömn och inte så oroliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar tyvärr inte om 8 tim rakt upp och ner. Jag vaknar ofta ... och har svårt att somna om.

      Radera
  3. åtta timmar blir det aldrig för min del. sex oroliga och då räknar jag högt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sex är för lite. Men mina är alldeles för oroliga.

      Radera
  4. 8 timmars sömn är väl perfekt. Får som oftast det också och sover ofta väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sen jag kunde säga att jag sover bra ... vaknar trött för det mesta ...

      Radera
  5. Jag sover också ganska oroligt. Ofta är det ett bombnedslag i sängen på morgonen för att jag farit runt från sida till sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet ju inte riktigt vad man blir störd av. Men störd, det blir man.

      Radera
  6. Oroligt sover jag bara om jag ska göra något nästa dag som jag känner oro för. Det händer att jag vaknar på natten och behöver gå på toa, men ofta sover jag hela natten - 6,5 timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njut av din goda sömn, den är guld värd.

      Radera
  7. Gillar ditt citat i början, det kan man plocka fram vid lämpligt tillfälle, t.ex. om gästerna inte vill gå hem :)
    Hs en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om värd/värdinna nickar till kanske gästerna fattar vinken ... :-D

      Radera
  8. Trean, fyran och femman - där är vi helt överens.
    Inte roligt att du sover så oroligt. Ett sätt att sluta med kåldolmekänslan är att skippa lakan helt och köpa påslakan med resår, då slipper du kåldolmekänslan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite olika varianter, ingen som är kanonbra. Men vem vet, snart kanske det randas en ny period med bättre nätter . Man kan alltid hoppas.

      Radera
  9. Vi är ganska lika, men jag sover nog minst 9-10 timmar per natt. Jag kan ställa klockan på två larm och sen låter jag bägge snoozeringa, det blir ett jäkla liv innan jag masar mig upp! Men kvällarna är ljuvliga och kreativa. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle älska nio timmars sömn ... men det finns inte på kartan, jag går upp på toa emellanåt också. Tyvärr, Ibland blir det både korsord och sudoku också, har läst att man inte ska ligga kvar i sängen för lne omman inte somnar om ...

      Radera
  10. Nej goda nätter växer inte alltid på träden... i natt hade jag en riktigt mardröm, jag for rätt upp och täcket var snurrat minst tre varv, det låg som en skruv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, såna nätter blir man ju bara tröttare av! Hoppas nästa blir bättre!

      Radera
  11. Dina svar kan jag hålla med om, förutom att jag aldrig snoozar, och att jag springer på toa många ggr/natt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där toabesöken är hemska. Har ofta svårt att somna om efteråt.

      Radera