måndag, september 16, 2024

Ta "Revansch" som ett tv-tips!

Anki Larsson hette en begåvad och mycket sympatisk skådespelerska som blev folkkär i tv-serien "Saltön", baserad på Viveca Lärns böcker. Men hon syntes i rader av andra tv-serier också, innan hon avled 2021 bara 67 år gammal.

En av dem, "Revansch" från 2019, blev jag nyligen tipsad om. Tio avsnitt finns på SVT Play, inget längre än en kvart. Vilken pärla!

Anki Larsson spelar Annbritt,
kvinnan som för massor av år sedan förlorade damfinalen i badminton-SM på ett felaktigt domslut. En orättvisa hon inte kommer över, hon slutar tvärt med idrott och hon hamnar i alla sorters knipor. 

Då ställs frågan: kan hon komma igen, få revansch? Olle Sarri, som spelar Annbritts son, och Jimmy Lindström som psykolog är också bra i rejäla biroller, men det är Anki Larsson som är stjärnan. Se den lysa!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Tack för tips, nu på min lista! Jag har också alltid gillat denna skådis, men är dåligt informerad, visste inte att hon gått bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym5:10 em

      Hon dog verkligen onödigt tidigt
      Så bra skådis!

      Radera
    2. Anonym5:11 em

      Svar från Klimakteriehäxan var detta ...

      Radera
  2. Gillade henna skarpt i Saltön.....den här tror jag inte jag sett....så tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym5:12 em

      Kul att kunna rekommendera en svensk pärla! /Klimakteriehäxan/

      Radera
  3. Har aldrig sett Saltön. Känner inte igen Anki Larsson heller. Ja, jag vet att jag är hopplös...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltön var svensk feelgood med väldigt bra skådisar, bättre än böckerna tror jag. Men Viveca Lärns allra bästa böcker tror jag är hennes barnböcker, så fulla av ideer och upptåg!

      Radera