fredag, april 17, 2020

ÄNTLIGEN!

Äntligen är han invald i Swedish Music Hall of Fame: Povel Ramel, som borde ha varit med i första omgången när man valde musikaliska svenska ikoner att hedra. Det var 2011. Först i dag, i den sjätte omgången, vederfars han äran.

Hur ärofullt det egentligen är kan man faktiskt fundera över, eftersom det tog de så kallade experterna i juryn nästan tio år att komma fram till något som för stora delar av det musikintresserade Sverige framstått som en självklarhet, vilket jag ivrigt hävdat länge.

Vi som växt upp med Povel i öronen och framför ögonen, vi kan inte sluta förundras över hans ekvilibristiska övningar, både vid pianot och i texterna. Själv har jag sett honom i samtliga (tror jag) Knäppupp-revyer, eftersom mina föräldrar alltid såg till att boka platser i Blåstället när det var dags för turné. Att jag fick följa med berodde nog på brist på barnvakt, och det är jag väldigt glad över!

Att sedan få uppleva The PoW Show (med Wenche Myhre) eller Sven Olssons Trio på Djurgårdsbrunns Värdshus, det är sådant man minns i ett helt liv. Vilken spelglädje, vilka nummer han skrev också åt andra ta bara "Den sista jäntan", ett suveränt stycke för Monica Zetterlund, eller "Håll musiken igång" som han också gjorde med henne. Den LP:n är nästan utsliten, och då är det ändå mitt andra exemplar av samma platta ...

Kanske skulle Povel, om han varit i livet, inte brytt sig ett skvatt om att han fick vänta så länge med den här "upphöjelsen". Men ingen har förtjänat den bättre än han. Som fortfarande, tretton år efter sin död, håller musiken igång för så många.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Konstigt att han inte redan är invald! Jag menar, vilket musikaliskt geni! Vilken personlighet! Tittar man igenom listan är det många som förtjänar sin plats men vissa förstår jag mig inte på. Sedan kan jag ju tycka att de borde kunna stava namnen rätt. Georg Riede?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om du läste krönikan jag skrev för tre år sedan, men jag fick riktigt mycket medhåll då. Vi är väldigt många som inte kan fatta att inte Povel tillhörde de allra första invalda. Känns som att den där organisationen inte har riktigt alla hästar hemma, faktiskt.

      Radera
  2. Äntligen! Varför har det dröjt så länge? Har också väntat på detta. Har nog sedan jag var i yngre tonåren (alltså i början av 1960-talet) sett Povel % Co i alla "Knäpp upp revyer" och det mesta Povel gjort.Minns också The Pow Show på Djurgårdsbrunn och alla fyndiga texter som håller än idag. Med råge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PoW show var faktiskt på Börsen ... men vad spelar det för roll, galet bra var det! Och ja, det håller än, det han skapade!

      Radera
  3. Anonym9:56 em

    Ja det var på tiden, även om jag inte förstår mig på hur de gör urvalet. Såg förresten att Povel Ramels änka Susanna Ramel har avlidit tre dagar efter sin 100 årsdag.
    Hälsningar Torbjörn i Karlstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä man kan verkligen undra, en de valt ut vill man verkligen sätta frågetecken för. Visste inte om Susanna ...

      Radera
  4. Povel är ju självskriven. Ett musikgeni av rang. Jag såg hans sista stora revy Kolla klotet på Lorensbergsteatern i mitten av 90-talet. Några år senare såg jag honom i en show med Wenche Myhre och Putte Wickman. Oförglömligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Povel var ett geni av sort man kanske aldrig får se igen, så vi får skatta oss lyckliga, vi som upplevt honom live!

      Radera