torsdag, april 30, 2020

Dagens ord 78


MASMA

-Jo då, jag har en. Inte otroligt att du också har en. Men ordet var alldeles nytt för mig, blev tvungen att slå upp det! Det betecknar en liten väska eller ett etui för sysaker: broderisax, lite nål och tråd. Begreppet har samiska rötter. Så nu vet du det också. Och att utöka ordförrådet är ju alltid trevligt! I dessa tider av intensifierat korsordslösande och ivrigt WordFeud-spel kan nya glosor komma väl till pass! (Undrar om ordet blir godkänt i WF? ska försöka kolla det om jag får chansen).

5 kommentarer:

  1. älskar såna små syetuin ❤️ alla sorters fina askar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske rent av kände till ordet redan?

      Radera
    2. nej
      http://clarastickar.blogspot.com/2014/12/en-marsmamaschmapasma-eller-sypase.html

      Radera
  2. Jag nöjer mig med en nejpult.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. UNDERBART! Det visste jag inte heller vad det var - fast nu har jag googlat. Kanonbra!

      Radera