onsdag, maj 27, 2020

CITAT om svårtolkad statistik

"Siffror luras. Statistik är inte alls så tydlig som den kan verka, och själv har jag inte kunskap nog att se vad som är tillförlitligt. Ofta är det mest en fråga om hur trovärdiga folk kan låta. Det har jag lärt mig av telefonförsäljarna, där min privata statistik konstaterar att trettiosju procent av försäljarna är rena bondfångare, åttiotre procent av dem är under tjugo år med begränsat ordförråd och hundra procent av samtalen leder till stor frustration från antingen dem (när jag lägger på direkt) eller mig (när jag inte lägger på direkt). Jag vill inte påstå att dagens rapporter om pandemin närmar sig telefonförsäljarnivå. Bara att det är lite svårt att värdera alla som säger emot varandra."

-Lotta Olsson, Dagens Nyheters expert på både deckare och barnböcker, skriver också kåserier på tidningens Namn & Nytt-sida. Denna gång beskriver hon en situation som jag och säkert många med mig känner igen sig i: förvirring i mötet med den statistiska sifferfloden, även kallad infodemi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar