måndag, maj 25, 2020

Övervintrare!

Den var, ansåg jag, helt körd. Hortensians blomklasar var halv- för att inte säga heltorra och hela växten såg tråkig ut. Men just som den var på väg mot sopnedkastet kom jag att tänka på att det fanns ett hål i en av krukorna på balkongen. Det fanns ju i alla fall några gröna blad kvar!

Gick snabbt till verket. Där det nyss var tomt hamnade nu resterna av en nyligen ganska så praktfull krukväxt. Sedan har jag inte tänkt särskilt mycket på den.
Döm därför om min förvåning när jag fram på vårkanten upptäcker något mystiskt. Inte kunde det väl .... Jo, det kunde det! En knopp!

Det har blivit fyra utslagna blomklasar och flera knoppar finns att vänta på. I förra omgången vill jag minnas att blommorna var blå, men jag har förstått att de kan växla färg. Inget problem, en sådan trevlig och vacker övervintrare får ha precis vilken färg den vill!

Och så var det dags för syrenerna att slå ut! Ljuvligt!

Det här vet jag inte vad det är. Nån sorts fruktträd, växer i Tantolunden, men inte i trädgård.
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att den blommade om! Och ja, det är vanligt att den byter färg, det hänger ihop med surheten i vatten och jord.
    Surt = blått
    Neutralt och basiskt = rosa
    Vita blommor behåller färgen oavsett pH.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, nya kunskaper! Ganska neutralt på min balkong alltså :-D

      Radera
  2. du har gröna fingrar

    SvaraRadera
  3. Det är inte bara en övervintrare utan en överlevare också. Märkligt att den kan byta färg, men som vanligt har du fått svar av vår levande databas Emma:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om den klarar en vinter till! Och ja, du har rätt, det är praktiskt att man har Emma att ta hjälp av!!!!

      Radera