tisdag, juli 27, 2021

CITAT om skratt

"Den typiska identifikationshumorn på 90-talet var radhusfamiljen i 'Svensson Svensson' (serie i SVT, min anm) och en socialdemokratisk brevbärares familjebestyr. På 2000-talet skrattar vi istället tillsammans med Fredde och Mickan åt rot- och rutavdragen i 'Solsidan' (serie i TV4, min anm), problemen med städhjälpen, friskoleval och svårigheten att köpa rätt märkeskläder."

-Andreas Magnusson skriver i "Paragraf" mycket tänkvärt om Allra-affären, bristen på likhet inför lagen eftersom brottslingar kan behandlas synnerligen olika. Han citerar i sin tur en debattartikel som publicerades i Aftonbladet 2016. I den beskrev popsångaren Uje Brandelius en samhällsförändring genom att jämföra svenskarnas igenkänningsskratt på 90-talet med vad vi skrattar åt idag. Är det den sanna bilden av det vi roas av i nutid? Jag medger gärna att jag skrattar åt "Solsidan" och hade dessutom jättekul med famíljen Svensson i Vivalla när tillfälle gavs. Julavsnittet hör förvisso till de ständigt återkommande repriserna på julafton. Men naturligtvis händer det att ett skratt kan fastna i halsen, av olika anledningar. 

4 kommentarer:

  1. Funderade också häromdagen på vad vi skrattar åt idag. Jag kan fortfarande skratta åt mycket som Hasse&Tage gjorde och har glada minnen från att nästan ha sett alla deras uppsättningar. Kan fortfarande skratta åt "Skeppet" och revyerna där. Och inte minst åt Lena Nyman och Gösta Ekman när det kom till att köpa ett kulspel. Ja, mycket annat också. Suveräna texter i mitt tycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Väldigt mycket av det Svenska Ord skapad verkar hålla än. Medan annan humor åldras väldigt fort.

      Radera
  2. ?????? Men jag såg en trailer/slutet av ett avsnitt av Solsidan som verkar fortfarande hålla på. Tyvärr tyckte jag bara att den var fruktansvärt töntig. Oooops! Humour doesn't travel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solsidan sänds fortfarande, om det är nya avsnitt är jag säker på.

      Radera