torsdag, augusti 26, 2021

Alfons "mamma" är död

Alfons Åberg, pojken som så många lärt sig älska, lever med sin pappa. Vi är nog miljoner som genom åren undrat vad som egentligen hände med hans mamma, men vi har aldrig fått något riktigt svar. Jag har själv ställt frågan till Gunilla Bergström, som skapat Alfons. Hon såg bara lite hemlighetsfull ut, log, plirade under helluggen och sa med sin karakteristiska, hesa röst att grabben klarade sig ju bra som det var. Förmodligen var hon ganska trött på frågan, men lät inte det märkas.

Bild från Sveriges Radio
Så kom det sig att vi gärna kallade Gunilla för Alfons mamma, för på ett sätt var hon ju det. När Alfons såg dagens ljus hade Gunilla både skrivit texten och gjort bilderna, i en för henne typisk collageteknik. 1972 kom den första boken, "God natt Alfons Åberg" och sedan blev det en lång rad i serien, ett 20-tal åtminstone.

TV-versionen var också en höjdare när min barn var små. Björn Gustafson läste texterna lysande, men lite i onödan, kan man tycka, eftersom både jag och ungarna kunde dem utantill ... Alfons blev också barnteater, vi i publiken jublade! Dessutom blev han pussel, prylar och pyssel. Och långfilm! Hemma hos oss umgicks vi med honom dagligen, tröttnade aldrig på den piprökande pappan, hemliga kompisen Mållgan eller Farmor, som också dök upp ibland. 

Alfons blev en internationell storsuccé, översatt till ett 30-tal språk, men Gunilla Bergström skrev mer, bland annat också "Bill och Bolla" sedan hon fick en dotter med autism. Att den lilla flickan också fick bli sedd var viktigt, inte minst för många i samma situation.

Från början var Gunilla Bergström journalist och jobbade på Dagens Nyheter och Aftonbladet. Men 1975 blev hon författare och illustratör på heltid. Priserna har regnat över henne genom åren, fast hon fick aldrig ALMA-utmärkelsen, "barnboksvärldens Nobelpris". Det borde hon ha fått, men nu är det för sent. Gunilla Bergström avled i går. Hon blev 79.

Alfons kommer dock att leva vidare i många år än. Snart hoppas jag få presentera honom för mitt barnbarn. Är säker på att han blir lika förtjust som alla andra ungar blivit i nästan femtio år!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Vila i frid, Alfons mamma! Jo, jag läste detta i morse. Vilken älskad författare! Hon lever vidare....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att alfons kommer att leva länge än. Och med honom hennes minne.

      Radera
  2. Alfon har ett eget hus i Göteborg, där har jag varit med barnbarnen

    SvaraRadera
  3. Läste om hennes död på nätet. Alfons lär hålla många decennier till hoppas jag i alla fall. Det gäller att alla mor- och farföräldrar introducerar Alfons för barnbarnen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att jag blir ensam om det!

      Radera
  4. Alfons kommer att leva länge än och även "hans mamma" . Har några böcker kvar här hemma efter döttrarna och de sparar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har t o m kvar vhs-kassetterna med tv-serien, man kan undra varför eftersom ingen använder vhs längre!

      Radera