söndag, augusti 15, 2021

En tydlig tv-trend: 60+

Tv:n har varit mångas bästa sällskap under pandemitiden. För många ensamboende är den det även annars. Där finns informationen, rösterna som spränger tystnaden, bilderna som tar tittaren med på en resa. 

Länge har huvudpersonerna som vi sett i rutan så gott som undantagslöst varit unga, vältränade, rynkfria, pigga och puttrande av energi och hormoner. Men faktum är att ett trendbrott nog kan sägas ha inträffat. För nu finns flera serier där det handlar om folk som hunnit leva en hel del, människor som är 60+ och inte försöker dölja det.  /.../

"The Kominsky Method" är en originalserie som gjorts i tre säsonger, för Netflix, med Michael Douglas (76) som största affischnamn. /.../

"Grace & Frankie" är också en Netflix-succé. Det är Jane Fonda (83) och Lily Tomlin (81) som är huvudpersoner. /.../

”Ett fall för Vera”, gjord av brittiska ITV, har fokus på den mogna och smarta kriminalkommissarien som i fyrtio avsnitt löser brottsmysterier på löpande band. Vera spelas av Blenda Blethyn (75) och har många svenska beundrare. /.../

Ricky Gervais är visserligen ”bara” 60 men hans egen serie ”After Life”, i två säsonger, om livet som nybliven änkling är både rörande och rolig. /.../ 

Man brukar ju säga att det är viktigt att inte bli förbisedd utan sedd, också som ”årsrik”. Här har vi i alla fall en rad exempel på äldre som är synnerligen sevärda, även om vi bara möter dem i tv. Återstår bara en fråga: när får vi en underhållande svensk tv-serie om och med äldre personer? 

Hela texten finns att läsa på News55, med en hel del mer info och dessutom nämner jag ytterligare några program. Kanske är detta tv-tips som passar dig också? Om du nu inte redan upptäckt dem alla och jag i så fall slår in öppna dörrar, förstås.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Det finns mycket bra, gäller att välja rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Kan dock medge att jag personligen inte är jätteförtjust i Vera, men jag vet ju att många andra är det så hon fick hänga med.

      Radera
    2. Vera är väldigt snäll och omtänksam mot de små och svaga ❤️ men tuff mot skurkar

      Radera
  2. Jag tillhör ju dem som inte ser så mycket på tv och egentligen inga serier. Mest blir det radio."Ett fall för Vera" ser jag ibland annars dokumentärer, aktuella program eller naturprogram. Men sällan program/serier som är "krystade".
    Nyheterna hänger jag också med på och radions "Dagens eko". P1 är ofta på.
    Läste din krönika i News 55 och som vanligt gillade jag den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du läser, än roligare att du gillar! Just Kominsky-serien har jag faktiskt binge-tittat på, det brukar jag aldrig göra. Men 22 avsnitt försvann i en blink!

      Radera
  3. Alltså skojar du om "Vera"s ålder! Kan hon vara såå gammal? I min värld är hon mellan 55-60, hon har färre rynkor än jag! Gillar henne, och hennes "pet" och "love" och i gårdagens avsnitt gick hon i taket, skitkul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojar förstås aldrig om damers ålder --- och moderna make up-artister kan göra underverk med vilken tant som helst! :-D

      Radera