torsdag, augusti 26, 2021

Favoriter i bokhyllan

Har du upptäckt någon ny favoritförfattare? Det är Mia i bokhörnan som undrar, i veckans helgfråga.

Svår fråga! Var går gränsen för "ny"? Jag tenderar nog att återvända till gamla goda vänner. Möjligen är Jennifer Clement det senaste tillskottet till den skaran. "En bön för de stulna" (A Prayer for the Stolen) och "Gun. Love" är riktigt bra böcker. Det är även "Basquiats änka" (Widow Basquiat) men den är inte fiktion. Om bara något år ska Clement få Nobelpriset i litteratur, har jag tänkt!

Bland svenska författare kanske jag kan nämna Olle Lönnaeus, vars deckare utspelar sig i Skåne och har stänk av humor i sig.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. jag uppfattade att det var någon författare som varit ny för oss själva. Clement är jättebra. har du meddelat de aderton?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattade också det - och Jennifer C är nog den nyaste för mig, fast jag upptäckte henne för nåt år sen. Ska meddela Klubben vad som gäller ... :-D

      Radera
  2. En blivande nobelpristagare minsann. Då borde man läsa något av henne så man kan skryta med att man minsann läst hennes böcker innan hon fick priset :)

    SvaraRadera
  3. gissar aldrig men läser gärna bra författare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar ingenting men jag har en åsikt!

      Radera
  4. Grunnande också på detta med "ny" författare.
    Tack för dina tips. Inga böcker jag ännu läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missa inte Jennifer C! Och Lönnaeus är underhållande.

      Radera
  5. Inte läst något av Clement. Men ett par böcker av Lönnaeus. Gillade verkligen hans senaste, "Gamen".

    SvaraRadera
  6. Jag har böckerna men ej läst dem än.

    SvaraRadera