söndag, augusti 08, 2021

Värmländsk skyltsöndag

Ett sanningens ord, i trottoaren i Karlstad.


Goda grannar, får man anta – eller är det rent av hos prästerskapet i Karlstad man får
spela biljard?

Loppis i Klässbol. Jo, det fanns vinylskivor. Just denna vill nog ingen köpa.

Medan SMHI varnar för stora regnmängder kan man erinra sig läget för tjugoett år sedan.
Vattnet i Glafsfjorden hotade att dränka halva Arvika! Skylten som markerar hur högt
sjön steg sitter långt upp på en husvägg.

En i mitt tycke fyndig skylt på en bra och trevlig restaurang i hamnen i Arvika. 
Överraskar inte sällan, denna gång med bläckrisotto till dagens fiskrätt.

Ja denna söndag blev det en värmländsk skyltskörd. Ni vet hur man hittar fler skyltbloggare eller hur? Jo, man tar vägen via BP, Skyltsöndagens adoptivmamma, som förstås också skyltar själv. 

Låt mig runda av med lite skryt: jag vill gärna skylta med hur skönt det har varit att bada i sjön! I Värmland förstås, i (den av Fröding besjungna) Värmeln. Årets baddräktsbild, håll till godo!

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Sedär! Både du och jag skyltar värmländskt! Jag höll mig i närheten av Kil med en röd tråd, en järnvägstråd, ja du hade ju läst.
    Fyndiga skyltar hos dig! Sista var härlig. Jag hade en badstrand också, men vi hade glömt badkläderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömmer man badkläder får man bada naken eller i underkläder. Jag gjorde det senare, hade på nåt underligt vis förlagt baddräkten.

      Radera
  2. värmländskt är trevligt!

    SvaraRadera
  3. sprang Chalmers-stafett mot Karlstad, första sträckan på 7 km (skulle jobba natt så missade festen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I forn- eller nutid? Bra vilket som!

      Radera
  4. Många fina skyltar! Skönt med ett svalkande dopp. Ha en bra eftermiddag, här skiner solen nu, men jag tror att regn och åska är på ingång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt många väder vi har nu för tiden ... de växlar ideligen! Och nu med det blöta blir nog grönskan glad.

      Radera
  5. Vad trevligt med fina värmländska skyltar!
    skylten vid Glafsfjorden i Arvika känner jag igen liksom den från restaurangen i hamnen i Arvika . Har ätit här ett par gånger och varit riktigt nöjd med både mat och miljö. Fröding gillas verkligen, men jag har ännu inte badat i Värmeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nåt att se fram emot: fint vatten i Värmeln. Ovanligt varmt i år dessutom. Den där krogen är trevlig.

      Radera
  6. Tusen tack inte bara för din Skyltsöndag, din länk utan också din bild från plurret. Kul att du fick med dig några simsystrar:-)
    Kul att se att du verkar ha lättare för att hitta skyltar i Värmland än i Stockholm. Jättekul!
    Skylten på brunnslocket kan man inte missa, den blir man riktig glad av.
    Skrattade gott åt svenska kyrkan som "bor" i samma hus som en "syndig" pub och biljard - hahaha:-) Tider förändras, helt klart;-)
    Vattennivån var ju skrämmande hög för 21 år sedan, men jag minns inte att det uppmärksammades i pressen, eller så har jag ett selektivt minne;-)
    Då är det bara att ställa in kompassen med riktning "Barbord". En väldigt fyndig skylt som dessutom är snygg.
    Väldigt bra jobbat denna Skyltsöndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjärde "simsystern" tog förstås bilden! Den där översvämningen syntes flitigt både i tryck och i tv, det är nog bara du som glömt för du har ju lite långt till Arvika!

      Radera
  7. Snyggt med årets badbild och fint skyltat från Värmland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var 24 grader i vattnet. Ljuvligt!

      Radera
  8. Bodde ju förut exakt en mil från Värmlandsgränsen, många bybor jobbade på Värmlandssidan och jag gjorde trevliga avstickare ofta. Det var skojigare att åka o handla till Värmland än till Borlänge...
    Grattis till sjödopet, förlåt doppet...
    Första skylten var bäst, sprid bara glädje! Det tycker jag vi tummar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den skylten kan nog få gå i repris nån gång!

      Radera
  9. Det var roliga skyltar!
    Pubskylten hade varit värre om den hängt bredvid en pingstkyrka eller Frälsis... Kyrkan är inte så strikt mot sånt. Men den retar säkert många ändå. Och vi andra fnissar bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att man får fnissa ibland eller hur?

      Radera
  10. Snyggt skyltat! Sprid bara glädje ... det tycker jag vi ska försöka göra!
    Vi var till Arvika och tittade på översvämningen då 2000 - tur och retur över dagen ... stolleryck, som vi brukar säga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror "översvämningsturisterna" var ganska många. Vi var också där, firade julen hos min mamma.

      Radera
  11. Härlig värmländsk skyltning som avslutades med ett härligt värmländskt dopp! Härligt, helt enkelt :-D

    SvaraRadera