onsdag, augusti 25, 2021

Sommartoppen

Enligt O blickar bakåt denna vecka, för kulturfrågan hon ställer är: Vilka böcker var de bästa du läste i sommar? 

Pluralis. "De bästa". Jag har förvisso läst flera böcker, men inte jättemånga och betydligt färre än jag brukar. Så jag svarar i singularis, min sommartopp består av en enda titel: 

"Bombmannens testamente" av Lena Ebervall och Per E Samuelson. Om förspelet till Palmemordet, och som vanligt när den här författarduon är i farten bygger det på imponerande research. Det leder till att läsaren serveras ett stycke nutidshistoria som ren och spännande underhållning!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. inte läst boken men läst om den i Göteborgs-Posten, för några år sedan

    SvaraRadera
  2. Teorierna kring Palmemordet lär fortsätta att diskuteras.

    SvaraRadera
  3. jag vet att du tipsat om Ers Majestäts olycklige Kurt tidigare och den har jag tänkt läsa. tror också att jag läst färre titlar denna sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills är allt jag läst av paret Ebervall-Samuelson jättebra! Kurt var debuten. Nu finns sex böcker! Och det blir säkert fler.

      Radera
  4. Tack för ett spännande tips! Har inte läst något av författarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hardu något att se fram emot!

      Radera
  5. Har nog läst några böcker som skrivits om Palmemordet, men det här författarparet hag jag inte hört talas om.
    Tror nog att jag läst många böcker den här sommaren. Har ju varit bosatt på balkongen sedan 28 maj så det blev/blir nog ett antal böcker. Gissar på tjugo stycken ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tjatar om Ebervall/Samuelson här, tycker du ska hänga på!
      Tjugo böcker - det var inte dåligt!

      Radera
  6. Spännande tips. En bok jag inte läst. Har dock läst några andra men får ta mig an denna också.
    Jag har läst många bra böcker i sommar i olika genre så jag skulle inte kunna välja. Just nu läser jag "De förklädda flickorna i Kabul"av Jenny Nordberg. Intressant och aktuell trots att den har några år på nacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört talas om den! Jo Afghanistan känns ju "rätt" just nu, sorgligt nog.
      "Bombmannen" är (konstigt nog) riktigt spännande!

      Radera