måndag, november 08, 2021

Gräsrötterna far illa i Oslo

Jag vill ogärna lämna Oslo utan att ha besökt mina små gröna vänner på Grass Root Square. Så dit styrde jag stegen när jag härom sistens tog en snabb höstpromenad i den norska huvudstaden. Gula löv har lagt sig över "gubbarna", som är både män, kvinnor och barn i olika storlekar. Första gången jag mötte dem, för åtta år sedan, hukade de under snö ...

Grass Root Square 2013
Ni som varit med mig
förr, ni känner nog igen dem. Det är 50000 gjutna bronsfigurer i 500 olika "modeller" skapade av den koreanske konstnären Do-Ho Suh, och eftersom de är gröna kan de se ut som gräs, tills man går närmare och upptäcker dem på riktigt. Därav namnet, för gräsrotsrörelse är en internationell företeelse. 

Grass Root Square kan vara det finaste konstverk jag känner till, även om konkurrensen är hård. Men att se alla dessa små människor som med gemensamma krafter bär stora stenblock bjuder på en symbolik som jag så gärna tar till mig. Kan vi, vill vi, törs vi? Ja vi kan, vi vill och vi törs! Med tillägget att tillsammans så klarar vi det! 

Jag är förstås inte ensam om att gilla det här verket, men förvånansvärt få Oslobor verkar känna till det. Skulpturen hamnar på plats 26 bland alla dess offentliga och påkostade konstverk och listas som den sjätte "gömda" sevärdheten i staden. I min värld rankas det betydligt högre!

Men alla saker som vistas utomhus på heltid, det må vara levande människor eller döda saker, påverkas av klimatet. Så ett antal "gubbar" har lossnat och väntar på att sättas tillbaka på sin plats där på det lilla torget vid Teatergata. Heta sommardagar och iskalla vintrar har fått dem att lossna, kvar är bara hålen för fötterna (ni ser det på bilden till höger). Man tror faktiskt inte att det handlar om skadegörelse eller stöld (det finns en vakt placerad strax intill, eftersom det här är inne i kvarteren för ministerier) utan skyller helt och hållet på vädrets makter.

Hoppas att man hejdar den utvecklingen så att denna lilla civila armé får kämpa vidare med sina tunga bördor och mot det nordiska klimatet. För egen del kommer jag naturligtvis att återvända och kontrollera att så sker!


Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Gräsrötter är viktiga, beundrade dessa fantastiska konstverk i din blogg redan 2013

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag återvänder, ideligen och så gärna - men nu var det ju ett tag sen jag var i Oslo förra gången förstås.

      Radera
  2. Gick tillbaka till ditt gamla blogginlägg och beundrade gräsrötterna även där. Detta hade jag ingen aning om, men vilken konstskatt, wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så otroligt fint och häftigt!

      Radera
  3. Vilket fantastiskt konstverk! Love it! Du har helt rätt det konstverket förtjänar betydligt mera uppmärksamhet. Det är ju unikt och helt WOW! Gräsrötterna påminner mig om terrakottaarmén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån sorts likhet med terrakotta-kineserna finns det. Men jag gillar civilister bättre!

      Radera
  4. Helt fantastiskt! Har aldrig sett dessa. Men jag ska absolut göra det. Har ju delvis vuxit upp i Oslo och varit här mängder av gånger men då fanns de nog inte. Jag var senast i Oslo 2010 så det är helt klart dags för ett nytt besök. Läste med intresse ditt förra inlägg om "gräset".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grass Root Square invigdes 2012, så det fanns inte när du var i Oslo senast. Så värt en liten omväg! (när du ändå uppsöker dina gamla hoods).

      Radera
  5. Dessa små gräs-figurer är helt fantastiska!!! Både till utseendet och när man tänker på vad de står för. Tillsammans är vi starka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är helt bedårad av det här konstverket - som väl märks ...

      Radera