måndag, november 15, 2021

Här sitter några och ugglar ... Pippi nr 91

Titta! Ett gäng nattugglor, mor och tre barn! De dök upp hos oss i huset i Barndomslandet, och det passar ju bra eftersom vi också är nattugglor. 

Den här lilla familjen är fint broderad av (tror jag ialla fall) min pappas moster Hilma, som dog i början av femtitalet. Hon var, som man sa då, ungmö, alltså ogift och barnlös. "Satt på glasberget" sa man också om kvinnor i den situationen! Tror ingen använder den terminologin i dag.

Men om hon nu satt på det där glasberget så satt hon i alla fall inte där och rullade tummarna. Nej, hon var synnerligen produktiv. Hon vävde, virkade, sydde och broderade, och det var allt väldigt välgjort in i minsta detalj. Det gäller även ugglorna, skapade i vad jag bedömer vara ullgarn. Många täta stygn blev det, hoppas hon hade bra arbetsljus! Åtminstone bättre än månen som står i nedan i den broderade bilden.

Det här betyder i alla fall att jag nu räknar in pippi nummer 91 i min fågelsamling, som snart inte längre kan kallas liten. Tills vidare sitter det här gänget och ugglar hos oss. Ett konstverk, absolut!

Påminner mig också om incidenten när min pappa anfölls av en kattuggla. Han kom för nära hennes bo där hon uppenbarligen hade ungar. Det blev några rejäla märken av hennes klor i hans skalle. Men den här ugglemamman utgör nog inget hot mot oss!

Hela bonaden. Klicka på bilden så ser du den i större format.
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Vilket arbete som är nerlagt här. Grattis till nr 91.
    Vad gäller ugglor är de stora och kan vara nog så skrämmande. Samlade förr på dem och hade i princip en från varje stad/plats jag besökte. Men senare blev det endast utländska ugglor. Har nog bara ett 10-tal kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, du har också lite pippi på fåglar!!!
      Den här bonaden består av så oändligt många stygn att jag knappt törs tänka på det. All denna möda som lagts ner! Er ren händelse att jag hittade detta lilla mästerverk.

      Radera
  2. Då är det bara satsa på 100 fåglar. Det borde inte vara nåt större problem. Frågan är vad du gör av alla pippin? Gör du som jag med bokmärken - lägger dom på hög? För man kan ju inte ha hur många fåglar som helst på väggen/fönsterbänken/skänken med mera.
    Är inget fan av broderier. Dammsamlare om de inte sitter i en ram med glas. Men jag ser det fantastiska hantverket i din tavla med ugglorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja inte på hög direkt - men alla kan ju omöjligt vara framme. Om du kollar på etiketten pippi inser du exvis att när det handlar om textilier, som kuddar, använder jag dem i perioder, byter. Men de jag tycker mest om har nog sin egen lilla plätt nånstans!

      Radera
  3. Svar
    1. Väldigt skickliga fingrar hade hon.

      Radera