fredag, juni 10, 2022

Bäst av lite av varje

En bild av frihet, kanske? Bara att ta cykeln och trampa ut i världen ... på jakt efter den bästa sommarupplevelsen. exempelvis.
Fem fredagsfrågor från Elisa Matilda är minsann inte alltid så lätta att besvara. Särskilt inte när det blir som i dag: man ska rangordna saker i sin närhet. Vad har varit inte bara bra utan bäst?

  1. Vilken har varit din bästa semester? Fullständigt omöjligt att välja, men många sol-och-bad-veckor med ungarna har jag verkligen njutit av. 
  2. Vilken tycker du är den bästa månaden? Är det kanske maj? Löftesrik? Eller är det juni, full av sommar? Eller augusti med varma mörka kvällar? Eller färgrika september? Sommarhalvåret är i alla fall det som gäller för mig.
  3. Vad är nummer 1 i ditt liv? Om jag inte ska göra det självklara valet och ta familjen (viktigare finns ju inte) så är det hälsan.
  4. När tävlade du senast, och i vad? När jag spelar pingis (och det gör jag normalt två gånger i veckan under terminerna) spelar vi matcher. På "blodigt allvar". Matcher som jag sällan vinner.
  5. Vad är det bästa med livet just nu? Att det trots allt fungerar, rullar på, inga katastrofer inom synhåll. Måtte det fortsätta så.
Önskar er alla trevlig helg! Undrar om det börjar bli dags för första doppet?

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. sol-och-bad-vecka har jag aldrig haft, med haft en underbar vecka en höst i Åre med son, dotter och första barnbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft åtskilliga och det har varit lyckat, utan undantag. Sol, bad, böcker, god mat ... längtar!

      Radera
  2. Sommarhalvåret är vi helt överens om, ska jag specificera så kommer nog september först.
    Vackert väder med hög luft en septemberdag, finns knappast någon skönare.
    Solsemester gillar jag också. Solen ska skina, men jag ska sitta i skuggan. Kvällarna med god mat och gott dricka, det är höjdpunkten för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klokt att hålla sig i skuggan, men man måste ner i sjön också!!! Håller med dig om kvällarna, mycket njutbara när temperaturen är som skönast.

      Radera
  3. maj/juni är bara början på sommaren. augusti är luftfuktigheten hög. jag blir klibbig och får huvudvärk. september kan vara en jättefin månad. familjen och hälsan är absolut det viktigaste. det bästa med livet är en fungerande vardag

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fungerande vardag - vi har nog inte vett att uppskatta det tillräckligt tänker jag!

      Radera
  4. Jag har nog framhållit familjen och hälsan! Funderar på vad jag skulle ha svarat då jag var 40 år typ 😄
    När barnen var små så fanns inte utrymme för så mycket semesterresor, men efter 50 år har det blivit desto mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi reste med ungarna, alla gillade det. Idag blir det mycket färre resor!

      Radera
  5. Anonym7:21 em

    Låter som ett bra liv. Kan instämma i allt, utom pingisen. Quiz är bättre tävling för mej ! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Quiz är absolut kul, håller med!

      Radera
  6. Hade lika svårt som du att välja en favoritmånad, men vi är överens där:-)
    Å i vår ålder är det absolut hälsan som är nummer 1. Den har man ju bara en av. Inga reservdelar där inte...
    Kul att du tävlar än i dag i pingis. Duktigt! Hur känns det att förlora? För du är väl (precis som jag) en riktigt vinnarskalle - eller?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lärt mig att förlora. Är äldst i gruppen och rimligen sämst, men du vet: att kämpa väl är också fint ... och jag har ju kul under tiden, det är det bästa.

      Radera
  7. Bäst på olika sätt verkar vara populärt den här veckan. Läste med nöje dina svar . För egen del skulle jag ibland ha svarat "det beror på " Bäst kan innefatta så många olika saker som jag inte skulle kunna ställa mot varandra.
    Men familj och hälsa känns givet liksom frihet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst beror det på!!! En massa faktorer spelar in! Och det känns alltid lite läskigt att lista "best of".

      Radera
  8. Bästa semestern var verkligen omöjlig att välja. Det kan ju eventuellt bero på hur gammal man är och hur många semestrar man har haft...

    SvaraRadera
  9. Badsemester är härligt när barnen är små. Numera håller jag mig helst i skuggan. Början av sommaren är härlig, men höstens färger gillar jag skarpt. Så varje månad har kanske sin tjusning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje sommarmånad har abolut sin charm. Mer tveksamt med vinterhalvåret ...

      Radera
  10. Tänk att jag inte hade en tanke på att nämna hälsan som viktig! Speciellt som jag varit krasslig ett tag och nu mår bättre...Till skillnad från dig gillar jag vintern, men numera är den inte lika njutbar, dålig snötillgång och temp som pendlar upp och ner. Pingis har jag faktiskt aldrig testat, det kan nog bero på att det knappt förekom i Finland. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du mår bättre - hälsan tiger still, brukar man ju säga ...

      Radera