onsdag, juni 08, 2022

En hopplös önskelista

Enligt O kallar sig "bokberoende" och det är en egenskap hon absolut inte är ensam om. Jag har just suttit på balkongen med "Paradiset" av Abdulrazak Gurnah och slås av tanken att den värld han beskriver är så otroligt fjärran från min, som absolut kan framstå som paradisisk, inte minst om man jämför den med livet bokens huvudperson, pojken Yusuf, lever. 

Ett liv utan böcker skulle hur som helst aldrig kunna vara ett paradis, så mycket är helt klart. Nu har ju Enligt O förstås kommit med veckans kulturfråga också: Vilka kulturella personer önskar du dig nya verk av?

Antar att det med "verk" inte avses enbart böcker. Och tankarna går till personer som inte längre är i livet. Vilket betyder att det här handlar om en önskelista som aldrig kan bli uppfylld. Men ändå ... Jag hade velat ha mer, mycket mer, av Hasse&Tage. Det kunde ha blivit filmer, musikaler, dikter, romaner. Torgny Lindgren dog förvisso inte ung, men nog hade han fler suveräna texter inom sig?! Sak samma med Selma Lagerlöf. Tror också att det gäller två av mina musikaliska idoler: Cornelis Vreeswijk och Povel Ramel. Stieg Larsson, hade inte han mer i görningen? (Jag har avstått David Lagercrantz som hans arvtagare.)

Idel svenska kreatörer kommer jag på, det är tydligt. En mig närstående som också hade velat återkomma som författare var Ulla-Carin Lindquist. När jag lade det första exemplaret av "Ro utan åror" i hennes händer kämpade hon för att få fram orden med den röst som ALS förstört: "Jag vill skriva mer!" lyckades hon trots allt säga. Det hade blivit ännu en lysande bok, det är jag övertygad om.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Böckernas värld är fantastisk för man lär sig om andras världar, man kan resa lång i läsfåtöljen, och man kan diskutera böcker med andra.

    SvaraRadera
  2. det kunde lätt bli en lång lista. glömde Cornelis. han hade säkert haft mer att tillföra. jag minns Ulla - Carin Lindquist mycket väl och beundrade hennes stoicism

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ju längre man tänkte, ju fler namn dök ju upp!

      Radera
  3. Jag följde ju Ulla-Carin och läste självklart hennes bok. Innan dess följde jag Maj Fant med samma sjukdom, också en stark person.
    Jag hade en arbetskamrat som somnade in med denna sjukdom och har kvar en arbetskamrat med långtids ALS som inte kan prata men är aktiv på Facebook med hjälpmedel.
    Ja, böckernas värld är otrolig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den där sjukdomen är nog bland det värsta som kan drabba en människa. Så eländigt.

      Radera
  4. Jag tror att Stieg Larssons plan var att skriva sju böcker i Milleniumserien. Jag har inte heller brytt mig om att läsa Lagerkrantz böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om att Stieg L:s version hade varit bättre - fördomsfullt av mig, jag vet ...

      Radera