söndag, juni 12, 2022

Skyltat på hemmaplan

För varje nyhetsartikel jag läser om kaoset på Arlanda minskar min sorg över att sakna pass, den handling som sannolikt skulle ha fått även mig att trängas i flygplatsens avgångshall med blicken riktad mot ett bekvämt hotell, en härlig strand och ett fint miljöombyte. Nu är jag, som det heter på frequent traveller-språk, homebound. Åtminstone till i höst.

Sedan vet man ju sen gammalt att det går att upptäcka nya saker även på hemmaplan, utan att man behöver färdas särskilt långt alls. Stockholm bjuder på många pärlor, inte minst sommartid! Plötsligt möter man Astrid Lindgren, bara en sån sak! Hon fyller hela baksidan av en kiosk vid Hornstull, tillsammans med en vit (freds)duva. 

"Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi" står det på graffitiväggen, och det är ett korrekt Astrid-citat. Målningen är signerad streetcorner.se, och det visar sig vara ett initiativ för att få unga att samarbeta och dessutom sätta färg på Sverige.

Organisationen presenterar sig så här på sin hemsida: "Vårt team består av ett brett kontaktnät av konstnärer över hela världen. Streetcorner arbetar med graffitiworkshops, projekt inom urbankultur, hållbar utveckling. Vi brinner för att alla ska ha möjligheten att uttrycka sig i färg och form".

Nu får den här versionen av allas vår författaridol (jo men det är hon väl?) Astrid också bli utnämnd till "skylt", eftersom det är skyltsöndag i bloggvärlden och vi är ett gäng med navet hos BP som visar upp skyltar söndag efter söndag.

Vi har kommit fram till avsnitt nr 9 i min följetong om blomsterängen, den som är tänkt
att förhöja sommarkänslan utanför mitt fönster. Den blir allt grönare, men ...

... blommorna är varken många, stora eller färgsprakande ...
fast om du tittar noga ser du ett par stycken! De första!
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. mask på Astrids näsa...?
    Det lilla vita ogräset kallas våtarv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara våtarv men jag är inte helt säker. Brukar ha mer gröna blad.

      Radera
  2. Allas vår Astrid, ja! Är det någon som kladdat dit ordet MASK? Jag ser inte de små bokstäverna bredvid.
    N'r jag förstorar upp bilden på sommarängen så ser jag några söta blommor, ja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordet "mask" tror jag är ditsatt av nån mindre begåvad klottrare. Citatet ovanför är det jag återger i min text.

      Radera
  3. Astrid-skylten är ju jättefin! och på Arlanda vill man inte vara just nu de här dagarna, kanske hela sommaren. Så jag sitter också lugnt där jag är och väntar på bättre tider.
    Gräset tar sig ser jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vilken tur ändå att man inte var TVUNGEN att resa nånstans! Visst är Astrid fin även i denna version!

      Radera
  4. WOW! Streetcorner - som jag aldrig hört talas om. Tusen tack för den introduktionen. Såväl Astrid Lindgren som verken som visades på deras hemsida är ju helt fantastiska. Kul med en organisation för alla människor oavsett ålder och härkomst. Mera sånt, tack!
    Skrattade gott åt din följetong. Den blomsterängen måste vara unik. Har en känsla av att den som satt dit skylten litar på moder natur att hon ska "plantera" vilda blommor - hahaha:-)
    En toppen Skyltsöndag! Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det står trots allt Stockholms stad på skylten ... vore kanske bättre att locka hit folk från streetcorner än att vänta på blommorna.

      Radera
  5. Verkligen en snygg skylt! Gillade både motivet och konceptet. Har ännu inte hunnit förbi och sett den. Och visst är Astrid en favorit.
    På Arlanda varierar det en hel del vet jag. Men köper en till "fast track" är det bättre. Maken passerade nyligen på fem minuter. Bara handbagage. Samtidigt bror det ju också på när man åker .
    Nej, jag ska inte åka nu men däremot i en jobbresa i slutet av juni till Kiruna och midnattssolen. Så kansk ehar de då öppnat terminal 4.
    Kul med ängen hos dig och några blomster är ju synliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att min äng ska bjuda på lite bättre färgring framöver! Kul att resa norrut, har inte sett midnattssolen på jättelänge.

      Radera
  6. Wow vilket fint initiativ och vilket bra resultat, so far so good.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de verkar måla på en rad platser, kul att det inte bara är "kludd".

      Radera