tisdag, juni 21, 2022

När priserna rusar i höjden

Har fortsatt på en tanke jag gav uttryck för här på bloggen för några dagar sedan. Nu finns en längre fundering om den allt dyrare sommarmaten på News 55. En bit ur texten:

När inflationen rusar i höjden kan vi vanliga konsumenter inte göra särskilt mycket mer än att försöka hänga med och samtidigt hålla ett öga på lockpriser och extraerbjudanden, trots att de inte alls är lika frestande som för bara några månader sedan. Man behöver inte vara mattesnille för att märka hur dyrt kaffet blivit, att till och med basvaror som knäckebröd och ost ökat påtagligt i pris, och inte bara i den butik där jag brukar handla.

Att godis och sötsaker inte gått upp lika dramatiskt är en klen tröst. Vegetarianer kan möjligen glädjas åt att några enskilda varor i frukt- och gröntdisken blivit lite billigare, men de utgör undantagen.

Det har, visar det sig, enligt Statistiska Centralbyrån gått nästan fyrtio år sedan Sverige upplevde en lika kraftig inflation, och vi är tagna på sängen. (forts)

Hela krönikan läser du alltså här. Gratis första dygnet, sedan bara för sajtens prenumeranter.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Jag har stenkoll på priserna. Tyvärr är inte varken Lidl eller Willys de billigaste längre utan man får hålla egen koll. SÅ viktig är inte en enskild vara utan att det går att hitta något liknande. Jag har råd, det är inte det, men jag vägrar betala dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår precis din inställning. Delar den!

      Radera
  2. "För även maten på Frantzéns lär förvandlas till skit, eller hur?" Hahaha! Klockrent!
    Ja, vem har inte märkt prishöjningarna... För första gången i mitt liv tankade jag för över tusen kronor häromdagen. Nej, jag har ingen SUV med stor tank utan en 206 Peugeot med en tank på 50 liter...
    Förutom prisökningarna hos den lokala ICA har jag även lagt märke till alla tomma hyllor. Prishöjningen på el har gått mig förbi, då jag har/hade avtal med fast pris.
    Visst känns det, men jag orkar inte heller "jaga" billigaste priserna. Jag köper det jag vill ha oavsett pris - än så länge i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt så länge vi kan leva ungefär som vanligt. Men nog hajar man till på macken!

      Radera
  3. Har läst din krönika i News 24 och instämmer helt. Löjligt med en lunch för detta pris. Man kan ju bara äta sig mätt- Gillade slutklämmen i din krönika.
    Vi lever som vanligt och köper fortfarande det vi vill. Men visst har vi koll på priserna. Bra kvalité vill jag ha och då betalar jag lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvalitet och pris har definitivt ett samband.

      Radera
    2. så var det förr, inte längre, lite lotteri det där med kvalitet

      Radera
    3. Kan hålla med om att det kan vara chansartat, men tycker nog att sambandet finns där ändå. För det mesta.

      Radera
  4. Anonym12:12 fm

    Var det för en person eller hela släkten? Helt sanslöst. Jag upptäcker att jag börjar fundera på vad vi verkligen behöver och vad jag köper för att det är enkelt att laga till... men än så länge blir vi mätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Per person, förvisso ... undrar vad kranvatten kostar på den krogen?

      Radera
  5. betalade 30 kr för ett kilo eko-morötter på Hemköp, ska fortsätta spana efter Willys 20 kronors win-win lådor med ett par kilo bra frukt och grönsaker med lite skönhetsfel 🥕🥦🍎🫑

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skönhetsfel mår ju ingen dåligt av! Tomater och äpplen är väl inte särskilt fåfänga ...

      Radera