tisdag, juni 30, 2020

Sommarlov och semesterläsning

Innan Ugglan & Boken tar lite sommarlov som "värdinna" för bokbloggarnas Tisdagstrio undrar hon helt enkelt vad vi väljer som semesterläsning. Ja, egentligen har jag väl inte semester, fast stundtals känns det ändå så! Och läsa bör man, annars dör man.

"Köttets tid" är Lina Wolffs tredje roman och den första av henne jag läser. (I själva verket lyssnar jag på den, för den finns som radioföljetong.) Handlingen är förlagd till Spanien och tre människoöden flätas ihop på ett lite överraskande men spännande sätt. Jag har fem avsnitt ohörda.

Anna-Karin Palms hyllade biografi över Selma Lagerlöf "Jag vill sätta världen i rörelse" måste det bli. Den har legat ett halvår nu. Trots att jag är jättenyfiken. Fast den är så stor och tung ...

"En av oss" handlar om dramat på norska Utøya för nio år sedan. Åsne Seierstad har skrivit och utan att ha läst en enda sida är jag övertygad om att det är en lysande reportagebok som sätter strålkastarljus på svaga punkter i det moderna samhället.

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. En av oss är den enda jag läst och den är bra, men skrämmande. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har jag på känn. Missa inte "Två systrar", den blir man också rädd av. Samt lär sig nya saker. Hon är briljant, Åsne S.

      Radera
  2. ingen av dessa finns i min semesterlista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä tänk så olika det kan vara ... :-D

      Radera
  3. Köttets tid läste jag ifjol. En lättläst bok och en mycket märklig historia. Inte alls dum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä klart originell eller hur! Och jag vet ju inte hur det slutar ..................

      Radera
  4. Har inte läst Seierstads bok, men har funderat på att se filmatiseringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju både långfilm och tv-serie men ingen som direkt bygger på den här boken väl?

      Radera
    2. Enligt IMDb så bygger 22 juli på hennes bok https://www.imdb.com/title/tt7280898/ Men jag vet inte, har ju varken läst boken eller sett filmen.

      Radera
    3. Aha. Då är det förstås så.

      Radera
  5. En av oss och boken om Selma vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Wolffs bok är också riktigt bra!

      Radera
  6. Intressanta böcker, alla tre. Köttets tid har jag läst. Bra bok. Biografin har jag på bokvagnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir sugen på att läsa Wolffs andra också. "De polyglotta älskarna" tror jag står i hyllan.

      Radera
  7. Palms bok har jag tänkt lyssna på, brukar gå bättre när det är tjocka böcker, få se om det kan bli av under sommaren..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan det var så? Jag vet inte riktigt hur tjocka/tunna böcker jag hört.

      Radera
  8. Köttets tid ska jag lyssna på. Palm äger jag och ska läsa inom kort. ska också läsa Elin Wägners biografi om Lagerlöf och jämföra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en hel radda böcker om Selma, ingen läst från pärm till pärm ... men vilken spännande kvinna!

      Radera
  9. En av oss har jag i bokhyllan med, fast det får bli nästa sommar.

    SvaraRadera
  10. En av oss har jag här hemma. Den borde jag läsa snart.

    SvaraRadera
  11. "En av oss" står på min lista. Väntar på pocketversionen - som vanligt alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har funnits ute rätt länge! Jag köpte min på Stasmissionen ... pocket 10 kr ...

      Radera
  12. Tack för bra tips. "Köttets tid"och "En av oss" finns på läselistan i sommar. Om jag orkar blir det Selma också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Köttets tid" gillar jag, fast jag vet ju inte än hur det går ...

      Radera
  13. Har du sett tv-serien om Utöya? Jag tyckte den var riktigt sevärd. Köttets tid, den har jag på min läslista. Selma får ursäkta, hon får vänta ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag valde bort den. Feg eller nåt. Tycker vi har nog av elände irl! Wolff är bra. Selma tål nog att köa.

      Radera
  14. jag har En av oss oläst i hyllan. Kanske dags att läsa den!

    SvaraRadera
  15. Tyckte mycket om De polyglotta älskarna, så Köttets tid vill jag absolut läsa. Den står faktiskt här hemma, lånad från bibblan. Palms bok vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De polyg. ska finnas här också, fast jag hittar inte boken ... som jag nu absolut vill läsa, efter att ha varit skeptisk.

      Radera