onsdag, februari 10, 2021

Flickors öden både förr och nu

Vilken bok skriven för unga tycker du är riktigt bra? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

Oj, det finns verkligen många! Välja bara en känns omöjligt. Jag väljer verk av två svenska kvinnor:
Annika Thor och Christina Herrström. Båda produktiva och väldigt skickliga skribenter, och det allra finaste i denna kråksång är att deras böcker visserligen skrivits med en ung läsekrets i åtanke, men det är utmärkt läsning även för vuxna.

Av Annika Thors romaner
väljer jag en hel serie som börjar med "En ö i havet". Den följs upp i ytterligare tre titlar. Handlar om två judiska flickor som av sina föräldrar skickas från nazisthotet på 40-talet i Wien till Sverige. Steffi och Nelli hamnar i en för dem fullständigt exotisk miljö: den bohuslänska skärgården där precis allting är främmande. En av de allra bästa skildringar jag läst om förföljelsen av judarna och dess konsekvenser (och det finns som ni vet mängder, utbudet i den här nischen är enormt).

Christina Herrströms "Glappet" handlar om lite äldre tjejer i modern tid som vill ut i livet som starka och självständiga individer. Ella och Josefin som är 17 börjar umgås med två män som är dubbelt så gamla, och det blir förstås allt annat än problemfritt. Storyn kom först som tv-serie och sedan i bokform. Väldigt bra i tv-version, som fortfarande kan ses i Öppet arkiv på SvT Play, i bokform kanonläsning och säkerligen hög igenkänningsfaktor för väldigt, väldigt många.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Men så bra! Herrström är från Gbg, har skrivit i GP har jag för mig.

      Radera
    2. från Lidingö och studerat på Stockholms universitet

      Radera
    3. Men har hon inte bott i Gbg? Och skrivit i GP? Har sån bestämd minnesbild av det - men jag kan förstås ha fel, igen ...

      Radera
    4. Jo hon har bott i Gbg. Googlade. Puh.

      Radera
  2. Om författarna är okända till och med för Hannele så är det rätt så logiskt att de är det även för mig. Känns genast bättre;-)
    Jag hade skrivit Harry Potter serien - oooops!
    Det är otroligt hur många böcker du har läst. I stort sett alla genren och du kommer till och med ihåg innehåller efter decennier. Helt otroligt! Stor eloge här:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. HP hade väl varit ett alldeles utmärkt svar. Men jag har bara läst ettan. Och visst minns jag en del, men har glömt mer!

      Radera
  3. Glappet verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske att tv-serien (som jag tyckte var kanon) var bättre än boken rent av. Men de kom ju i den ordningen.

      Radera
  4. Har inte hört talas om dem heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan se Glappet på svt:s öppet arkiv! Väldigt bra, sex avsnitt, 2tundtals nagelbitare (p g a jobbiga gubbar)
      https://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Glappet/

      Radera
  5. Har faktiskt inte läst Glappet, men älskade tv-serien. Har dock läst annat av Herrström och självklart också Thors böcker som jag tyckte mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är två väldigt duktiga författare.

      Radera