söndag, januari 23, 2022

Allting åldras ...

Allting åldras, det går inte att komma ifrån. Det är också en absolut sanning att det syns olika bra, beroende på utgångsläget. Jag har just insett att det gäller även skyltar.

Hur länge kan det där krackelerade och av mossa anbelupna M-et ha stått där? Inte en aning, fast det måste väl handla om några decennier. Rimligen bör skylten ha berett plats för ett och annat möte genom åren, så då har den väl gjort skäl för sin existens. Misstänker att en ny inte är på gång ...

Men mopedförbudet på den där vägen, behövs det verkligen fortfarande? Jag tvivlar. Man ser ju knappt vad skylten föreställer! Fast inte ens skyltar ska väl behöva skämmas för sina åldersskavanker.

Skyltsöndag leder bloggare till BP som har listat hugade skyltbloggare här. Bloggprojektet Skyltsöndag har pågått i 350 omgångar enligt BP (tror inte söndagarna på  Pumitas tid är inräknade?) och åldras alltså med värdighet, även om jag är en av dem som inte hittar nåt lämpligt fotoobjekt varje vecka. Kolla vad som bjuds!

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Det var verkligen åldrande skyltar, ser vi också ut så när vi blir äldre,njaeee!! Nej vi gör som "skyltsöndag"- åldras med värdighet!
    Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi satsar definitivt på det, oss farmödrar emellan!

      Radera
  2. Du har alldeles rätt. Pumitas Skyltsöndagar är inte inräknade - tror jag i alla fall.
    Kul att du anser att temat har åldrats med värdighet, det har dina gamla skyltar också gjort, liksom vi själva också - hahaha:-)

    Vet att det är många som "går igång" på patina;-) Å visst tycker jag att gamla nötta skyltar har karaktär.
    Tusen tack för din Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bestämmer: patina är positivt!!!

      Radera
  3. Du fick till ett fint gäng gamla skyltar här :) Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde jag skulle hitta ännu fler faktiskt!

      Radera
  4. vår granne har korsat M-skylten; på hans asfalt får man inte mötas!

    Minns du Hedebyborna-serien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. KOrsat M - inte så gästvänligt va?
      Nej jag såg nog aldrig den serien tror jag.

      Radera
    2. inte grannvänligt på vår smala väg

      Radera
  5. Alla åldras vi =) Men än är jag fri från mossa =)
    M skylten var en utav de första skyltar jag lärde mig, var kanske tre år.... tyckte det var spännande att de skyltade med Min bokstav på alla slingriga små grusvägar i Småland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig försökte man lära att M-skylten betydde Med- och Motlut ... eftersom de alltid stod i backar???
      Skönt att inte vara synbart mossig hur som helst.

      Radera
  6. Visst åldras allting och det har ju sin charm det också- Även skyltar. Om de är gångbara eller bytts ut är en helt annan sak.
    Snyggt skyltat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BP och jag har ju bestämt: vi gillar patina!

      Radera
  7. Snygg röd tråd i ditt skyltande :-)

    Jodå, visst uppstår det åldersskavanker - även hon oss människor. Fast jag föredrar att kalla det för "patina" :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och då är det ju helt ok eller hur???

      Radera
  8. De skyltarna var verkligen märkta av tidens tand. Och i utomhusmiljö är det oundvikligt i det långa loppet! Har sett både på gamla bostadsorten och den nya att gatskyltarna börjar vara totalt oläsbara. Och de kanske behövs ännu ett tag när inte alla ännu har tillgång till digitala lösningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite faascinerad av att mossan (eller vad det nu är som växer på mötesskylten) fått fäste! Men tidens tand gnager på allt och alla, så är det ju bara.

      Radera