lördag, januari 01, 2022

Kort och gott om nytt år

Jaha, då är vi i gång med 2022 då. Börjar året med ett nyårskort som min pappa fick 1939 från "Hasse A" vem nu det kan ha varit. Han hade hur som helst vacker handstil! Portot kostade fem öre och på frimärket finns ett porträtt av Pehr Henrik Ling som dog hundra år tidigare, 1839. Han kallas "den svenska gymnastikens fader" och därmed säger det sig självt att vi inte är släkt ens på riktigt långt håll, han och jag ... Det är i alla fall han som får credit för att vi har bra utbildning av idrottslärare här i landet.

Nyårskort finns väl knappast längre? Jag kan inte minnas att jag någonsin sänt sådana, utom möjligen när jag fått julkort från någon jag glömt bort. Då kan jag nog tänkas ha langat iväg nån hälsning på årets sista dagar. 

I år skickade jag bara några få julhälsningar på papper, alla till mottagare i Sverige. Lade dem på lådan, korrekt frankerade, tisdagen den 21 december. Tio dagar senare har inget kommit fram. Vad sysslar Post Nord med? Inte verkar det vara postförsändelser i alla fall. Numera är vi ju väldigt digitala av oss, och den trafiken verkar funka desto bättre. Oavsett teknik är önskningen den samma: må året bli gott!

Vårt fyrverkeri! Tomtebloss till utomhusglögg med grannar på nyårsaftons eftermiddag. Fint. Ingen brandrisk, inga skrämda husdjur, inte en massa skräp på backen, inte kostade det en massa pengar heller! Sprakade bara trevligt!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. jag är barnsligt förtjust i Tomtebloss, fint kort, en lugn årets första dag, inte shoppa, fynda lite i kylskåpet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt lugn nyårsdag även för min del! Men blev besviken, bara en enda balett i konserten från Wien ...

      Radera
  2. Vilket vackert kort! På alla sätt. Och Ling har ju fostrat bl.a. mig in i min första utbildning; på GIH- Gymnastik och Idrottshögskolan, gamla GCI och till gymnastikdirektör som det hette då. (Härrör från tiden så utbildningen var kombinerad med sjukgymnastutbildningen)
    Tomtebloss och glögg på balkongen känns väldigt trivsamt och bra.
    God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God forts till dig också!
      Finns mer glögg om lusten skulle återkomma ...

      Radera
  3. Har samma "erfarenhet" som du av nyårskort. Å i ärlighetens namn skrev jag fyra jul-/nyårskort men själv fick jag åtta stycken. Pinsamt, jo en aning. Men jag kompenserade inte med nyårskort.
    Vis av erfarenhet med PostNord skickar jag alltid mina julkort med vanliga frimärken. Då kommer de fram. Hursom - visst var det tanken som räknas;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några av mina hade julfrimärken, men flera hade fullt brevporto. Undrar var de hamnat?

      Radera