lördag, januari 15, 2022

Tulipanaros på tulpanens dag

Stort grattis kära lökväxt på din egen dag! Du förgyller mitt och oändligt många andras liv. Du står där så snyggt på köksbordet just nu, i en bunt från matbutiken. 

Kom att tänka på ordet "tulipanaros" och blev tvungen att googla. Alltid lär man sig något, för detta är förklaringen till ordet enligt Wikipedia: "Tulipanaros är ett svenskt idiomatiskt uttryck som beskriver en åtråvärd, men omöjlig kombination. Ursprungligen var ordet synonymt med tulpan då ordet 'ros' i äldre språkbruk användes om blommor i allmänhet."

Kan späda på med följande, nu från Wictionary: "Uttrycket används för att beskriva en företeelse som är lättare sagd än gjord. Tanken är att det är lättare att säga tulipanaros än att faktiskt korsa en ros med en tulpan. Tulipanaros var i äldre tider även en benämning för vackra blommor, särskilt sådana målade på allmogekistor. "

Jag har sagt det förr: de här blommorna är ett måste hemma hos mig och jag har skrivit detta om vårt behov av tulpaner. Då, för fjorton år sedan, föreslog jag att en ny sort skulle få heta Klimakteriehäxan. På den fronten har dock inget hänt, tyvärr ... visst är det konstigt? Vart kan man vända sig och klaga?

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. spännande historia, kan jag läsa i mina tulpanböcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo lökarna var ju hårdvaluta på sin tid!

      Radera
  2. Ja, nu lärde jag mig också nåt nytt. Man lär sig så länge man lever, uppenbarligen. Å rolig läsning var det också:-)
    Gillar tulpaner när de är krispiga och fräscha. Men tycker inte om dom som fotoobjekt när de är vissna. Det är ju många bloggare som bara älskar vissna tulpaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du läste!
      Jag kan gilla dem även som vissna, men föredrar dem fräscha ... det är som med människor ...

      Radera
  3. Kanske kan du framföra klagan i Rapport eller Aktuellt. Kanske TV4 nyheterna har bättre genomslagskraft. Väl värt ett försök.
    Även här är tulpaner ett måste och jag gillar dem bäst i krispigt skick. Tycker absolut att en variant av tulpaner borde få namnet "Klimakteriehäxan".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr tror jag att mina chanser att få till en kampanj i riksmedierna är rätt så begränsad ... men glad att du tycker att det är en bra idé!!!❤

      Radera
  4. inte klaga, skapa en egen tulpan, det tar 7 år av fröna att bli en blomma, pollinera två olika...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gröna fingrar tror jag inte att jag har ...

      Radera