måndag, januari 31, 2022

Vi testar ännu en SELFIE (nummer 5)

Anette med bloggen Vidare vyer uttryckte härom veckan perfekt sina tankar kring selfie-hetsen, och hon formulerar det så att jag känner igen mig exakt: "Att ta en selfie är bland det svåraste jag vet. Jag blir mig inte lik och ser bara tillgjord ut, inte särskilt smickrande. Att skriva en selfie, i form av en ordlek, är något som passar mig mycket bättre."

Just så! Alltså kommer här mallen till den femte omgången av SELFIE, tolv frågor och svaren hänger ihop genom att sista bokstaven i första svaret blir första bokstaven i andra svaret o s v.  Bilder behövs helt enkelt inte.

Tolv saker handlar det om. Den första punkten på listan handlar alltid om dig personligen. Sen blir det gott och blandat! Du kopierar och lägger in dina egna svar och är precis så kortfattad eller mångordig som du har lust med! 

1.       Där började jag skolan: Ekebol (i Värmland)

2.       Bok: ”Legionärerna” (kan vara PO Enquists bästa i mitt tycke)

3.       Äter gärna: Apelsiner

4.       Väder: Regn (lagom är förstås bäst, men man sover gott när det smattrar på fönsterblecket)

5.       Konsert: Nyårsdagskonserten från Wien (fast jag tittar mest för baletternas skull och i år blev jag besviken för då var det bara en)

6.       Nyttigt: Nötter

7.       Abba-låt: ”Ring, ring”

8.       Färdigmat: Gratäng (tycker att Mannerströms/Dafgårds Jansson är jättegod! Men jag gör gärna mina helt egna gratänger också)

9.       Skrämmande: Gängkriminalitet

10.    Roligt för barn: "Teskedsgumman" (bok av norske Alf Prøysen, älskad julkalender i tv)

11.    Ömtåligt: Nylonstrumpor (mina går sönder hela tiden utan att jag fattar varför)

12.    Grönsak: Rödbetor (i kombination med chèvre, mums!)

När du svarat (och vi som läst fått en lite tydligare bild av dig) lägger du in en länk här i min kommentarsspalt så vi kan hitta och läsa! Det är så kul att det blir väldigt olika och ofta roliga svar! Kanske får man nya bloggbekanta eller veta nytt om gamla? Deltagarlistan har t o m växt. Så här ser den ut just nu (saknar du dig själv eller någon, berätta!)

ViltogVakkert, Primrose, BP, Åke, Susjos, Paula, Geddfish, Susjos, Susie på Stjärnarvet, Kicki, Anki, Ditte, Femfemman,  MittSkogsliden, Ingrid, CaritaGunnel, Musikanta

Häng på! Du tolkar naturligtvis nyckelorden helt fritt (vilket bl a leder till att många inte alls nöjer sig med bara ord utan kompletterar med foton också, bara kul!) Om intresset ser ut att hålla i sig återkommer jag med en ny SELFIE-utmaning på måndag.

Copyright Klimakteriehäxan

37 kommentarer:

  1. Soligt - och medvind hem från promenaden till havet efter stormen Malik

    Veckans tips: kör med varma leggings

    SvaraRadera
  2. Nu är jag klar med min SELFIE nummer 5. Det här är verkligen jättekul ,-))
    Har läst dina svar ,-) Kul att läsa dina och andras svar. Ha en fin dag / Primrose
    https://enrosafluga.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteskoj att det funkar! Önskar dig en fin vecka!

      Radera
  3. Hei, da hadde jeg en fin bloggstund i formiddag og fikk lagd et innlegg. Stjal siste svar fra deg like godt! Rødbeter er vel det eneste svaret som duger for grønnsak på r?
    Takk for at du fortsetter.Det er med på å holde blogginga i gang ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du fortsätter! Rödkål och ruccola och rabarber kom jag att tänka på --- men med rödbetor kommer man långt! :-D

      Radera
    2. Hei igjen, ruccola hadde jeg jo allerede svart under spørsmål 3. Det er noe av det beste jeg vet! Rabarbra tenkte jeg at er en frukt, men har lært nå at det kommer under kategorien grønnsak. Hva man lærer ved å delta på utfordringer. Vi kjører på…
      Ja, vi får feil under publisering av kommentarene!

      Radera
    3. Javisstj, du hade ju redan ruccolan på plats! Rabarber ÄR en grönsak men säljs som frukt, lustigt nog!

      Radera
  4. Hade kommenterat ditt bidrag förut, men den kommentaren har gått upp i rök, eller i cybervärlden;-)
    Precis som du tar jag aldrig selfies. Undantag när min man med sina långa armar tar ett kort på oss båda två.
    Sedan ser jag att vi båda två fick fram en Abba-låt, fast inte samma;-)

    Här ligger mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2022/01/glad-mandag-och-selfie-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju gott om Abba-låtar att välja på!
      Sven-Ingvars törs jag nog inte ta som nyckelord, det skulle kanske skrämma en del ...

      Radera
    2. Hahaha! Bland annat mig;-)

      Radera
    3. Jo jag tänkte just det :-D

      Radera
    4. Förresten hade det väl varit LITE konstigt att ta en låt med nån annan artist än Abba när nu nyckelordet är ABBA-låt? :-D

      Radera
  5. Äntligen är du tillagd i min lista. Tack för en ny omgång Selfies. Kul att läsa svar och se att vi delar en hel del saker som känns viktiga för oss.
    https://femfemman.blogspot.com/2022/01/ordlekselfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. En listplacering låter trevligt (fast jag hittade mig inte där när jag kollade).
      Tänk att du helt lyckas leva utan halvfabriket eller färdiglagat ... det är bra gjort! Och säkert både nyttigt och ekonomiskt.

      Radera
  6. Åke är med Selfie nr 5. Teskedsgumman måste vara den största och bästa kalendrar som varit. Nötter är nyttigt men jag har min favorit. Konserten från Wien såg jag nog allt för 30 dagarsedan... eller blir det 31? Ring Ring är ju så vanlig så jag tog en annan :) Mitt bidrag: https://nacka144.se/okategoriserade/slefie-nr-5-i-ord/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Birgitta Andersson har nog gått till tv-historien med den rollen!
      Roligt att läsa dina svar!

      Radera
  7. Paula med Selfie nr 5, jätteskoj även denna vecka! Jag vet att jag slänger in foton, o att man kanske inte ska det, men jag hoppas det inte stör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör som man vill, Paula! Vi är så "stora" nu att vi bestämmer själva! Kul att läsa dina svar!

      Radera
  8. Å så kul med en ny selfie, jag lägger upp min i morgon!
    Nötter är gott, konserten från Wien tittar jag också gärna på, en ABBA låt bör man ju komma på, men det beror ju på det där med vilken bokstav det blir! Mums med rödbetor,chevre och lite honung va?
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har visst ingen chevre i kylen, borde köpa för å så gott det är! Kollar in din blogg i morgon!

      Radera
  9. Den roligaste utmaning jag varit med på...men ganska svår ibland...så jag fortsätter denna veckan med. http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att du tänt på idén och jättekul att läsa dina svar! Vi har mycket gemensamt det kan man snabbt konstatera!

      Radera
  10. Rödbeta och chevré mums!
    Idag har jag min SELFIE!
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2022/02/selfie-som-ordlek-nr-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att kolla in alla svar, det är bra variation måste jag säga!

      Radera
  11. https://mittskogsliden.blogg.se/2022/february/den-dar-malik-selfie-5.html

    Nu var det upplagt....efter en del tankearbete -men roligt sådant. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du hoppat på tåget! (vi får väl se hur långt vi kommer ...)

      Radera
  12. Kul att du fortsätter. Roligt att läsa dina svar - nu finns min selfie också på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har studerat din selfie - den kan du vara nöjd med! :-D

      Radera
  13. Roligt att läsa dina svar! Och många stämmer jag också in i. Men bokstäverna ska ju passa också. Roligt också att du fortsätter och jag tycker det är hur kul som helst.
    Har nu även publicerat min Selfie #5
    https://dittemitti.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt stor variation på svaren man får! Det gör ju det hela ännu roligare!

      Radera
  14. Du är duktig på att hålla oss i arbete. Nu är jag med på 5:an också.
    https://ingrids.home.blog/2022/02/01/februari-och-selfie-nr-5/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hittar jag flera gemensamma nämnare, avokado exempelvis - ibland gör jag egen guacamole, så gott!

      Radera
  15. Jag hoppade med även den här gången. Det är kul tycker jag med bokstavslekar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa dina svar, hoppas många gör det!

      Radera
  16. Sådär ja, efter många om och men så är min selfie också klar! Jätteroligt är det!

    https://susjos.blogspot.com/2022/02/selfie-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du också är med på den här lilla båten!

      Radera