fredag, februari 25, 2022

Att ge och få

Elisa Matilda funderar kring presenter denna fredag. Kan förvisso betyda huvudbry, ibland positivt, ibland bara jobbigt och nästan stressande. Man vill förstås att den man ger något ska uppskatta gåvan! Fem frågor finns det, det är ju fredag ...

  1. Vad är en bra present att ge bort? En överraskning som passar mottagaren. Men blommor funkar alltid. 
  2. Vad är en dålig present att få? En slentrianmässig "prydnadssak". Det är en grannlaga uppgift att välja sådana.
  3. Vad står just nu på din önskelista? Blommor, en god middag som gärna får vara hemlagad, champagne och (mot bättre vetande) någon enstaka bok.
  4. Har du någon gång bytt en present du fått? Absolut. Jag erbjuder också folk att byta sådant jag köpt. För att vara på den säkra sidan.
  5. Vad tycker du särskilt mycket om att få? Något helt oväntat som givaren klurat ut och som jag inte visste att jag villhövde.
Tulpaner är superbra present så här års. Den här buketten fick jag av mig själv.
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Bra svar på fredagsfrågorna tycker jag. Tulpaner i jan-febr när man längtar som mest efter våren är en toppenpresent.
    Ha en fin dag!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte överleva den här tiden utan tulpaner, tror jag.

      Radera
  2. Jag älskar att få blommor, men jag är inte kinkig pga mina allergier, men jag kan tycka att det är jobbigt när personer inte lyssnar på att man tex är allergisk mot liljor och fortsätter köpa det. Det blir så dumt och jag tror ju inte absolut att de menar illa. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart dumt att köpa en blomma mottagaren inte tål ... bortkastade pengar, bortkastad skönhet! Måste ju hända helt ofrivilligt.

      Radera
  3. prydnadssaker får man väl inte så ofta... utom påfåglar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov inte nu längre, det var nog vanligare förr ... och där är ju smaken väldigt mycket ens egen eller hur! Fast alla kan ju ge dig en påfågel och träffa rätt.

      Radera
  4. Jag älskar att få blommor, men på grund av mitt stora trädgårdsintresse och med det en anings växt-kunnande så är en del lite rädda för det. Men jag ÄLSKAR alla blommor.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan svårligen bli fel ... och är det inte den mest älskade sorten så vissnar de ju hur som helst!

      Radera
  5. Jag har nog aldrig förstått att det är många kvinnor som älskar att få blommor. Det är ju så dags att fatta det nu. Håller med om sista frågan om man kommer på en sådan present så är det så härligt att överlämna den.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent ska syndarn vakna! Alla kvinnor är kanske inte lika förtjusta, menjag vet nog ingen som absolut inte vill ha en blomma!

      Radera
  6. Det där med god middag och champagne kan jag associera till. Hoppas det blir verklighet inom kort!

    SvaraRadera
  7. Att få en stor bukett tulpaner är som att få våren! Man känner lite när folk verkligen har tänkt igenom vad de ska ge just mig. Då blir man glad! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tulpaner förmedlar den känslan absolut!

      Radera
  8. en vill gärna ana omtanke i presenter en får. jag brukar själv fundera ordentligt på vad jag ska ge olika mottagare. somliga är lättare att ge till än andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt olika lätt/svårt. När barnen var små var det hur enkelt som helst, i dag när de är vuxna är det sannerligen inte så lätt.

      Radera
  9. Håller med dig om nästan alla dina svar. Dessutom skrattade jag gott - din tulpanbukett som du gav till dig själv. Du är lika omtänksam mot dig själv som jag. Fast jag överräckte två böcker;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt praktiskt att köpa presenter till sig själv. Bombsäkert att man får något man vill ha!

      Radera
  10. En hemlagad god middag är verkligen guld värd att få! Jag har inte fått så många sådana presenter, det har mest varit jag som stått för matlagningen i min familj...Blommor står inte högst på min lista, är så dålig på att ta hand om dem, hållbarheten är kort för blomster i pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du kan väl njuta av blomstren så länge de lever! Sen dör de förvisso, men då är ju fördelen att de inte kräver förvaringsplats! Hemlagad middag får jag ibland av Sonen, han är riktigt duktig!

      Radera
  11. Villhövde presenter är absolut bäst! Ha en fortsatt bra helg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I någon mån kan ju önskelista funka, där kan man påpeka vad man villhöver. Men allra roligast är att få det där man inte visste att man villhövde, där är vi helt överens du och jag! Önskar dig en solig söndag!

      Radera