tisdag, februari 22, 2022

Böcker på skuggsidan

Skuggor och speglingar är temat för denna veckas tisdagstrio som har sitt ursprung hos Ugglan & boken. Jag bjuder på två omgångar, skuggor rakt igenom. Den första trion har jag läst, den andra vill jag läsa.

Först de jag läst: "Vindens skugga" (La Sombra del Viento) av Carlos Ruiz Zafón, om hur en pojke hittar till de glömda böckernas gravkammare och där finner den bok som blir superviktig i hela hans liv. En inte alldeles lättläst, men klart originell historia!

"Skuggorna vid träbron" skrev Zenia Larsson. Hon var en polsk judinna som kom till Sverige efter att ha överlevt både i Auschwitz och i ghettot i Lodz. Boken handlar om livet i ghettot, med en ung kvinna som centralfigur. Zenia var också skulptör och kom att bli god vän med Astrid Lindgren. En byst som Zenia gjorde av Astrid står i ett fönster i hennes lägenhet på Dalagatan (se bild nedan).

"Viskande skuggor" (Das Flüstern der Schatten) är första delen i Jan-Philipp Sendkers Kina-trilogi som jag är mycket fascinerad av (och förvisso också har bloggat om flera gånger tidigare). En blandning av spänningsroman och engagerande kärlekshistoria. Efter lång tid i Asien har författaren goda insikter i kinesiskt liv och gamla traditioner, som fortfarande inverkar på nutidens människor och händelser. Kulturrevolutionen finns där i bakgrunden fortfarande!

Ester Blenda Nordström var väldigt produktiv,
bland annat för att hon behövde alla pengar
 hon kunde få ihop ... Men hon var en skicklig
skribent och därför också framgångsrik. Det
är jättekul att förlaget Bakhåll satsat på att ge
ut henne på nytt. Nio böcker finns i nytryck.
Och så tre jag är nyfiken på. Först "Byn i vulkanens skugga" som skrivits av den numera legendariska reportern Ester Blenda Nordström, hon som porträtterats av Fatima Bremmer i Augustprisade "Ett jävla solsken". Den här boken skildrar livet på en avlägsen plats i Sibirien, där Ester Blenda bodde i ett par år på 1920-talet.

Helena Thorfinn har också varit journalist men nu sysslar hon med annat och skriver dessutom romaner. Jag läste och gillade hennes debut. Nu finns en ny titel: "I munkens skugga", och den utspelar sig i Myanmar/Burma, där Aung San Suu Kyi tagit makten. Fiktion, absolut. I dag avtjänar hon, som för inte så länge sedan belönades med Nobels fredspris, ett flerårigt fängelsestraff, hur välförtjänt det är verkar synnerligen oklart.

"Skuggjägaren" heter en deckare av Camlla Grebe, och jag har länge tänkt att jag ska läsa något av henne. Vilket hittills inte blivit av. Men nu kanske? Eller i en skuggig vrå när sommaren är här igen?

Här en "bonusbild": Astrid Lindgren porträtterad av Zenia Larsson.
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Tack för många tips. De verkar intressanta och helt nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men så bra! Hoppas det funkar!

      Radera
  2. Svar
    1. Må ingen skugga falla över dig för det ...

      Radera
  3. Intressant!Några har jag läst och några inte så tack för tips. De jag inte läst är; "Vindens skugga", "Skuggorna vid träbron" och "Vilande skuggor".
    Läste med stor behållning "Ett djävla solsken" och läser gärna mer om Ester Blenda Nordström.
    Helena Torfinns bok tyckte jag var klart riktigt bra. Vi pratade om den senast i bokklubben och flera där hade läst den med stor behållning.
    Camilla Grebe har jag läst en del av och även Skuggjägaren.Fungerar fint att läsas även utan skugga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en av Ester Blendas egna böcker, den som ibland påstås ha inspirerat Astrid Lindgren till Pippi (En rackarunge heter den) och jag är riktigt nyfiken på denna, som fick idel lovord när den gavs ut på nytt.

      Radera
  4. Har läst några av Camilla Grebes tidigare deckare, men sedan slutade jag. Kommer inte ihåg varför. Kanske blev hennes böcker mera "osynliga" i bokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väl ingen storsäljare va? Jag är inte alls "bekant" med henne, men visst, jag har sett några av hennes böcker och tänkt att kanske ... låter inte som om du rekommenderar det ändå.

      Radera