tisdag, december 07, 2021

Köttbulle med eller utan kardemumma?

Svenska köttbullar. Mammas, kanske. Eller Tore Wretmans. Eller dina egna, som du lyckats ge en speciell touch under år av experimenterande i köket. För egen del bjöd jag en gång på små skapelser som drinktilltugg, garanterat hemmagjorda. Det var bara det att jag i stället för vitpeppar råkade ta burken med kardemumma. Skrapade, ansåg jag, noggrant bort den felaktiga kryddan, rullade på, brynte dem i pannan och ansåg saken vara överstökad.

Ja, tills en gäst med perfekta smaklökar lyste upp med hela ansiktet och sa: Men va kul, du har kardemumma i köttbullarna, det är ju jättegott! Jag kände att knäna hotade att vika sig men höll ändå färgen (tror jag). Var det gott? Har aldrig provat igen. 

Bild från svensktkott.se
Men visst älskar vi köttbullar! Passar till det mesta, dessutom, bara att välja: potatis, ris, pasta, gratäng eller trava dem på en macka med lite rödbetssallad till, kanske?! Kalla smakar de också bra. /.../ 

Alltså kan man tänka att det borde räcka med det. Fast det gör det inte. Trots att vi äter de klassiska köttbullarna i mängder och ofta äter vi ännu mer deras modernare släktingar, lite större, lite tunnare, lite plattare. De kallas hamburgare. /.../

Så här års när krogarna annonserar om sina julbord, de de inte fick saluföra i pandemins tid, vill smaklökarna börja dansa. Vi är redo att kasta oss över dignande helgbufféer, förvisso i olika kvaliteter och prisklasser, men ändå: köttbullar finns det. En sak är klar: på det svenska julmenyn finns inga hamburgare. Där regerar köttbullarna. Länge leve köttbullarna! Och, för den djärva, testa att tillsätta lite kardemumma! ./.

Du läser hela texten om de olika varianterna på köttfärsmat om du klickar dig vidare till News 55. Inledningsvis öppen för läsning av alla, senare låst och åtkomlig enbart för prenumeranter.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Haha, vilken underbar historia om dina köttbullar med kardemumma, låter faktiskt gott!
    Just idag har jag rullat (trillat?)köttbullar med recept från Linas matkasse : julköttbullar med ett kryddmått ingefära och ett kryddmått kryddpeppar, de blev så goda att vi tog dem till middag! Måste alltså göra en omgång till, till jul! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du kanske köra med kardemumma - om du törs ..... :-D

      Radera
  2. Kul med alla recept på köttbullar. Jag kör på det recept min mamma hade. Å andra sidan hade hon inger skrivet recept. Fanns i huvudet. Men de var alltid suveränt goda. Har skrivit ner receptet så att jag ska minnas det. Och det fanns alltid lite kryddpeppar i smeten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska jag prova med ingefära och kryddpeppar? Ibland köper jag färdiga, men när jag gör egna blir det lite på känn ...

      Radera
  3. Kanske kom inte avsändaren till kommentaren med. Men det var jag. /Ditte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå - du är alltid lika välkommen!

      Radera
  4. Hahaha! Alltså om jag ska vara ärlig så är varken köttbullar eller hamburgare mina favoriter på tallriken. Å då spelar det ingen större roll om de är handdrillade eller inte. Men varianten med kardemumma låter... intressant och annorlunda.
    För du vet väl att det mest "kända" rätterna kom till efter misstag - i köket alltså;-)

    PS Har en kompis som använder Ramlösa i köttbullssmeten DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja varför inte ... jag har sett våffelrecept med mineralvatten, men jag fattar förstås inte hur bubblorna ska överleva tillagningen eller ens bidra på minsta sätt när man vet hur flyktiga de är!

      Radera
  5. gillar den lite indiska kryddningen; ingefära, kanel, kardemumma... vi försöker hitta något nytt varje jul, italienskt, brittiskt, tyskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med variation och förnyelse, absolut!

      Radera