söndag, december 12, 2021

På väg mot jul

Ack ja. Julfin, man behöver bara vänta en dryg halvtimme ... oavsett utgångsläge då, får man förmoda? Är inte det väldigt optimistiskt? Jag är rädd för att det åtminstone i mitt fall tar lite längre tid ... men försöka duger väl. Om man dessutom ska tillgripa det gamla talesättet att "det är tanken som räknas" så funkar det självklart. Och är man på jakt efter skyltar till bloggstafetten Skyltsöndag, som har sitt nav hos BP, så duger det definitivt. 

När jag tar rulltrappan upp från t-banan till gatuplanet undrar SL saker om mig, ställer en del personliga frågor på skyltar på väggen. Vem längtar jag efter? Och vad? Det visar sig att oavsett vad jag svarar anser samma transportbolag att det kan frakta mig till mitt önskade mål. Jasså, verkligen? Ja, vi kan ju alltid försöka, så här på väg mot jul. För övrigt råkade jag ut för biljettkontroll ombord på tåget, minns inte att det hänt mig någonsin förut!
 

Eftersom jag har den här blivande blomsterängen i min absoluta närhet ska det
bli jätteintressant att följa utvecklingen av projektet. I början av veckan snövitt, nu
med bar jord bakom skylten igen. Stockholmsvinter!

Och här en favorit i repris: Folksams hjärta är tänt igen, för fjärde året i rad. Ljus i
72 av skrapans 4000 fönster blir en stor skylt (30x30 meter) mot omvärlden och
sprider en vänlig tanke ända in på det nya året.
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Jag struntar i att bli julfin i håret. Det har bara precis blivit liiite för långt, men ett par minuter extra kan jag offra med fönen för att få till det. I januari känns det som om livet liksom börjar om. Då ska jag få det klippt och slingat igen.

    Jag har redan tröttnat på allt som har med julen att göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä du kan inte ha tröttnat - för då måste du ha dragit igång julen för tidigt!!! Hos mig syns exvis inga tomtar. Bara lite extra ljus hittills. Jag brukar tycka att det blir fint när jag plockat fram det som hör julen till.
      Du får väl satsa på påskkycklingar i februari annars ...

      Radera
  2. Folksams hjärta lyser fint även över nya Hisingsbron

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att de gör likadant på flera ställen!

      Radera
  3. Folksams hjärta gillar jag. Jag tycker man ska strö hjärtan överallt där det går och behövs. Ett leende därtill.
    Glad tredje advent!

    SvaraRadera
  4. Så du blev kontrollerad på tunnelbanan, jag har blivit det ett par gånger, men det var länge sedan nu. Blomsteräng anlagd låter väldigt trevligt, hoppas den blir fin. Å fin är verkligen Folksams hjärta. Ha en fin tredjeadvents kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!(Hade turen att bli bjuden till granne på middag!!!)

      Radera
  5. Det var smart med en digital skylt hos frisören med information om vilken frisör som jobbar och hur lång väntetiden är vid drop-in.
    Trevligt med en blomsteräng till våren/sommaren.
    Folksams hjärta är jättefint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja idel positiva besked eller hur? Man behöver det! Men det där med "över en miljon kunder" tillåter jag mig att betvivla.

      Radera
  6. Första skyltens budskap var ju hur smart som helst. Gissar att det var en frisörsalong som ville locka till sig kunder. Väldigt fyndigt! Det roliga här är också att min frissa tänkte mera långsiktigt - de hade siktet inställt på nyår. Kolla hos mig så får du ser;-)
    SL:s blå skyltar - jag får väl vara glad att de inte är röda då, men jag förstår inte riktigt budskapet där.
    Hoppas du följer utvecklingen på den lilla odlingsplätten. Ska bli intressant att se vad som kommer upp där.
    Min absoluta favo är helt klart Folksam-Hjärtat. Återigen är jag glad att fasaden är inte traditionellt rött. Å hjärtat borde på vara kvar till Alla Hjärtans Dag tycker jag.

    Tusen tack för länken och en toppen skyltning:-)

    PS. Vid utgången/spärrarna på Östra Station har jag blivit kollat många gånger, men aldrig i självaste t-banan. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag såg ju att din frissa hade siktet inställt på nyår. Tror att jag har tid för klippning nästa gång den 30! Drop in skulle jag nog inte våga mig på hur innovativ skyltning salongen än skulle ha. Instämmer i att SL:s skyltbudskap inte är glasklart.

      Radera
  7. Det går fort till jul nu, redan halvvägs. Gillar hjärtat =) Fyndigt av frisören....samma som i biltvätten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns verkligen som om julen nästan är här!
      Alla måste väl gilla Folksams hjärta?

      Radera
  8. Så passande och bra skyltar till temat! En fortsatt trevlig 3:e advent till dig!

    SvaraRadera
  9. Kul skyltning så här på väg mot jul. Folksamhjärtat gör sig ju verkligen bra och kreativt att komma på att sätta ut ljusstakarna så här. Fint är det verkligen.
    Håller med dig att "drop in" tiden kanske är väl ambitiös. Men kanske två frisörer som klipper i takt.
    Spännande att se vad blomsterängen kommer att bjuda på framöver. Men det visar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om bara en frissa är i tjänst, så det gör väl prognosen ännu mera osäker hos drop in-salongen! Folksam-fönstren hoppas jag återkommer framöver (det tror jag nog att de gör). Men ängen lär vi få vänta på ett bra tag till!

      Radera
  10. Snyggt skyltat och allra bäst var Folksam-hjärtat :-)

    Ha en fin Luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folksam-hjärtat är verkligen en hit!

      Radera
  11. Den första skylten fick jag fundera lite över, men kom fram till att det var en frisör som endast hade drop-in-tider? Hen stack ut hakan, men synliggjorde sitt företag! Kanske många tänker att varför inte, dags för en klippning..
    Stockholmsvintern har även drabbat Dalarna, snön smälter i en farlig fart, ingen vit jul lär det bli. Men vi får sätta hoppet till sommarängarna istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte en drop-in-människa när jag ska klippas, går till "min" Acke varje gång! Men visst, det passar naturligtvis en del!
      Nä vit jul är inte att hoppas på. Hörde nånstans att det var elva år sen julen var snöig i Stockholm.

      Radera