måndag, december 13, 2021

Lingonburkar att älska

Ibland blir man glatt överraskad. Upptäcker att man har något man i och för sig uppskattar, men inte fattat att andra också uppskattar riktigt mycket!

Ta bara mina syltburkar i porslin, för tillfället använda som ytterkrukor till advents/luciatidens hyacinter. Den större burken köpte jag i Helsingfors, det kan ha varit den allra första gången jag var i Finlands huvudstad och där dräller det ju som bekant av design, både när det gäller möbler, textil och hushållsartiklar. Sådant jag gillar, alltså.

Lingonmönstret på burkarna i serien Pomona är signerat Raija Uosikkinen för Arabia. Hon gjorde serien 1965, och det finns burkar med krusbär, plommon, jordgubbar, blåbär, vinbär, citrusfrukt, honungsbin och äpplen också. Känner att jag skulle vilja äga dem alla!

För jag tycker precis lika mycket om dem nu som när jag köpte den första, för minst fyrtio år sedan. Till min sorg slog jag sönder locket, men eftersom jag gillar att lägga pussel och kan bli riktigt envis i en del situationer, så har jag limmat ihop det så att det fortfarande går att använda.

Den mindre burken har aldrig haft något lock vad jag vet. Tror att jag hittat den på loppis, också för rätt länge sedan. Där hade jag tur! I dag vet man nämligen att ta betalt för Arabias porslinsburkar. Min stora lingonburk kostar numera över 500 kronor på nätet. Och, för tydlighets skull, min är inte till salu. Man säljer inte sina älsklingar!

Nu är det förstås ingen överraskning för mina "gamla" bloggläsare att jag är en inbiten burkslav. Men då brukar det mest handla om att materialet är plåt. Vilket inte hindrar att jag älskar porslin också!

Ur tidskriften Scandinavian Retro nr 3 2017.
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. helt i min smak, lite finsk stil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefin(sk)a, helt enkelt!

      Radera
    2. den till höger Arabias av Raija Uosikkinen (värd 529 kr)

      Radera
    3. jag har en men äpplehalvor... inte tänkt på att dessa kanske har ett värde

      Radera
    4. Hela serien är ritad av samma designer som jag förstår det. Om priset: Burken är inte såld än, därför skrev jag som jag gjorde. Har sett dem på Stadsmissionen för 450 spänn, första ggn blev även jag förvånad!

      Radera
  2. Så fina, både till sylt och hyacinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår du min förtjusning! (har faktiskt en jordgubbsburk också, gav den till min mamma i present men la beslag på den när hon var död)

      Radera
  3. Vilket sammanträffande - igen! Visar också hyacinter fast de är inte i närheten av att ha ett så fint "bo" som dina blommor. Älskar dina porslin-syltburkar som ju är tidlösa. Du är duktig på att spara på "sköna ting". Fortsätt med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sköna ting gör tillvaron trevlig - hyacinter hör dit, oavsett kruka!

      Radera
  4. Bra köp här! Och de är verkligen fina. Har sett en hel del av Arabias produktion och har lite grann här hemma.
    Men dessa hade jag inte sett tidigare.
    Bra med burkar som har fler användningsområden och är till "lyst" som man säger i Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina, men jag tror inte jag vill köpa fler för 500 spänn styck ...

      Radera