söndag, januari 01, 2023

Nyårsbrevet till Maken från en nybliven mamma

För 36 år sedan firade jag mitt första nyår som mamma. Att få barn var naturligtvis enormt omvälvande för mig precis som för alla andra. Speciellt kanske eftersom jag var övertygad om att alla människor inte ska bli föräldrar, och att jag faktiskt var en av dem. En inställning som, skulle det visa sig, han som blev Maken inte förstod över huvud taget. Och jag ändrade mig bevisligen!

Där har ni bakgrundshistorien till det dokument jag nu tänker dela med er, som start på bloggåret 2023. Osedvanligt privat, helt klart, för att hamna på min blogg men ... jag tycker det kan få läsas av fler! Maken hittade häromdagen kuvertet med ett kort i och på det texten som ni ser här nedan. Märkligt nog minns jag inte alls att jag skrev den, men det gjorde jag alltså  och jag tycker att jag står för den än!

Naturligtvis ska Sonen få läsa, kanske vill han rent av ha originalet? I dag när han själv är pappa till två ljuvliga ungar tror och hoppas jag att han kan förstå sin egen betydelse i relation till föräldrarna.

Här är det, "nyårsbrevet" jag skrev när 1986 blev 1987. Inser till min förvåning att det rent typografiskt ser ut som en dikt! En som inte rimmar då förstås ...

Copyright Klimakteriehäxan
 

24 kommentarer:

  1. God fortsättning!
    Fint skrivet och klart att sonen ska få läsa "dikten" och tror nog att han vill ha originalet.

    SvaraRadera
  2. Väldigt fint men framför allt ärligt skrivit. Det ska bli intressant att läsa om sonens reaktion. Känner mycket väl igen mig i första delen av din "dikt". Höll mig till det. Har uppenbarligen varit mera egoistik än du;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sonen har läst men vi har inte ännu hunnit prata om saken ... Jag har hur som helst inte ångrat att jag ändrade mig!

      Radera
  3. Så tänkte jag också eller att jag kunde adoptera istället men så blev det inte och jag är väldigt tacksam för det. Mycket rörande, fint och ärligt underbart !

    SvaraRadera
  4. Så väldigt fint och rörande

    SvaraRadera
  5. Tack , för att du delar med dig av detta.Så fint formulerat. Kan verkligen känna igen mig i tankarna. Vi adopterade tvillingflickor 1981. Två pyttesmå och fantastiska varelser som berett oss så mycket glädje. Ett val som gett oss så mycket.
    Säkert vill sonen vid tillfälle ha det fina originalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ❤️ (originalet är skrivet på ett kort av tavelmålaren Bengt Elde, fint och passande!!!)

      Radera
  6. Undrar om jag blev anonym. Händer ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och aldrig förstår man varför ...

      Radera
  7. vackert, starkt, så fint… själv skulle jag aldrig ha barn, inte gifta mig, och OM så skulle jag i alla fall inte byta namn… och OM så kunde jag lika gärna adoptera… (barnbarn tyckte jag lät trevligt!)
    så kom en ung man i mitt liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland bara händer det!!! ❤️

      Radera
    2. (levde nästan hela 1970-tal med en stockholmare, han är fortfarande barnlös)

      Radera
    3. Vi får hoppas att han är nöjd ändå ...

      Radera
  8. Vilket fint minne du delar med dig! Jag var som du, tyckte inte barna-alstrandet var det viktigaste i livet. Ändå fick jag barn tidigt, vid 21, och det förändrade hela min världsbild! Idag då jag förutom min dotter har barnbarn och barnbarnsbarn törs jag knappt tänka på hur futtigt livet vore utan dem alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några barnbarnsbarn lär jag inte få uppleva, men jag får vara nöjd ändå! Visst vore livet tomt utan de små!

      Radera
  9. Anonym4:31 em

    Men vilken kärleksförklaring! Så poetisk! En himla tur att det går att ändra sig. När jag nyss hade träffat min, deklarerade jag att jag inte ville sätta barn till denna osäkra och farliga värld.
    Jag ändrade mig också efter ett par år …
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ärligt talad överraskad själv av den här texten, som jag är riktigt stolt över ...

      Radera
    2. Anonym8:55 em

      Det ska du vara! Känslor är så naket och fint uttryckta. Visst är det roligt att hitta nåt bortglömt som överraskar! Det händer mig med, fast förr tiden skrev jag mest spex. Inte så känslosamt, men roligt.
      Marianne

      Radera
    3. Ja man vet aldrig vad man kan hitta ...

      Radera
  10. Så underbart fint skrivet! <3

    SvaraRadera
  11. Åh, det var fint att få ta del av! Och visst är det poesi - livets mirakel.

    SvaraRadera