onsdag, januari 18, 2023

CITAT om bokhyllor

"Bokhyllor är som årsringar i gamla ekar, de berättar om tider som har varit och tankar som har försvunnit. /.../ Bokhyllor säger mycket om sina ägare, men nästan mer om sin tid."

-Lotta Olsson skriver krönika på Dagens Nyheters kulturavdelning. Hon rensar i sin mammas efterlämnade bokhylla, och jag känner väldigt väl igen situtionen. Båda blev vi bokslukare främst tack vare våra mödrar.

Lotta Olssons text
påminner mig om den skojigaste bokhylla jag sett. Dock en som inte avslöjar något om den som läst böckerna ... 

Den här fanns med på Liljevalchs vårsalong 2019.  En Billy-hylla från Ikea med 180 böcker, alla med ryggen inåt. Mireia Rocher kom på det och fick garanterat fler än mig att fnissa. 

Fast vi blev inte så inspirerade att vi gick hem och vände våra böcker ut-och-in, det gjorde vi nog inte någon av oss!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. nästan så gör Stadsbiblioteket i Åbo på Utlämningshyllan för reserverade böcker, fast med ryggen uppåt, riktigt snyggt! (ska visa bilden igen nån gång, har haft den i headern)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då ser man ju ändå vilka böcker det är???

      Radera
    2. Anonym1:55 em

      nej, ryggen neråt skrev jag väl... alfabetisk ordning efter låntagarens namn och lappar om låntagarens hemliga nummer, diskretion viktigt

      Radera
    3. precis som i Sverige

      Radera
    4. Du skrev "med ryggen upppåt".

      Radera
  2. Älskar det "konstverket". Så himla kreativt och fyndigt. Bokhyllan Billy kommer mera till sin rätt på det här sättet:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föll också pladask för det! Så kul med lite djärva ideer!

      Radera