lördag, januari 28, 2023

Veckans mening – om ålderns klokskap (i en ungdomsdeckare)

Finns det en mening som står ut lite särskilt i det jag läst i veckan? Ja men det gör det väl alltid! Det är Skriv-Robert som står för efterlysningen och Veckans mening presenterar vi på lördagar. I dag kommer mitt citat ur en gammal ungdomsbok: "Akta dej, Katja", skriven av ingen mindre än den svenska gamla deckardrottningen (det finns ju många nya som aspirerar på den titeln nu) Maria Lang. Hittade denna i en källarrensning och fick för mig att läsa den! Den tänkta publiken är i just den ålder där dagens otäcka krigargäng rekryterar sina nybörjare. På 70-talet (boken kom 1971) handlar det om att stjäla båtmotorer ... lite "snällare" brottslighet om uttrycket tillåts. Jag antar att 
Katja kommer att 
rida ut stormen, trots kidnappning och pistolhot, jag har inte läst färdigt än. Men detta är en välskriven historia, föga förvånande: Dagmar Lange, kvinnan bakom pseudonymen var svensklärare bland annat, och hon hanterar språket föredömligt. Dessutom lyckas hon spränga in lite levnadsvisdom, det här handlar om Katjas farfar:

Vid sjutti års ålder hade han lärt sig att människor är som de är och att det vanligen är bäst att låta dem vara såna.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Aldrig hört talas om den författaren. Håller med dig, kriminaliteten på 1960- och 1970-talet var ganska "oskyldig" jämfört med dagens gängkriminalitet. Åt andra sidan slipper vi Baader-Meinhof-ligan. Ja, inte riktigt kanske, för terrornätverken har ju blivit ännu grymmare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skojar väl??? Du kan omöjligen ha missat Maria Lang!

      Radera
  2. Maria Lang har jag hört talas om men jag kan inte minnas just nu om jag läst någon bok. Måste kolla vilka böcker hon mer skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lang har skrivit mängder med s k pusseldeckare. Och fyra om Katja, med inriktning på yngre publik. Så det finns att välja på!

      Radera
  3. ja, det har han rätt i. människor är hopplösa

    SvaraRadera
  4. Maria Lang läste jag mest som yngre, men provat att läsa några av dem igen på senare tid. Meningen var insiktsfull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hennes språkbehandling är beundransvärd! Länge sen jag läste något innan jag fick för mig att ta den här.

      Radera
  5. Läste också Maria Lang när det begav sig (dock inte ungdomsböckerna). Hon var en favorit bland svenska deckare tillsammans med Stieg Trenter. Har fortfarande kvar de flesta av Trenters böcker, men inget av Lang. Och visdomsorden kan en annan (snart) sjuttioåring instämma i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa om Maria Lang länge men nu blev det av, av en slump! Inte helt fel, men förstås väldigt "gammalmodigt" med 70-tal rakt igenom.

      Radera