tisdag, januari 10, 2023

I min bokkö från ifjol

Idag, med avklarade helger, återuppstår Tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Temat hon presenterar är Böcker jag inte hann med under 2022.

Oj då! Så långa blogginlägg finns inte! Mitt lager av olästa pappersböcker lyckas växa, trots min föresats att inte köpa, utan låna eller läsa i e-boksformat.

Men jag kan lätt lista tre titlar som står långt fram i kön. "Djävulsgreppet" av Lina Wolff är en sådan. Har höga förväntningar, efter "Köttets tid". Sedan har jag nu bara en av Karin Alfredssons böcker oläst: "Från någon som vill dig illa", så den måste det bli, i vetskap om att det snart kommer en ny. Hon är obegripligt produktiv!

Det är hård konkurrens om bronsplatsen i denna tävling, och som vanligt är det urtrist att komma fyra ... men nu bestämmer jag mig för  Alex Schulmans "Malma station"). I min bokkö kör jag på det lättlästa spåret tills vidare (det tror jag i alla fall!) Och hela trion gavs ut under fjolåret.

Copyright Klimakteriehäxan

38 kommentarer:

  1. Karin Alfredsson ja, henne vill jag läsa mer av och jag har faktiskt med henne i min Vi möts igen-utmaning i år. Men med en annan bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har hunnit skriva förvånansvärt många!

      Radera
  2. jag funderar smått att varken besöka biblioteket eller bokaffären... med det kommer inte att hända!

    SvaraRadera
    Svar
    1. sista dagen med Thore Skogman, Barbro "Lill-Babs" Svensson 1965:
      https://www.svtplay.se/video/jw7m2az/pang-i-bygget-1

      Radera
    2. Du skulle definitivt klara sig med de böcker du redan har, men jag vet hur svårt det är ...

      Radera
  3. K A - det var väl hon som skrev den fina Vajlet och...vadhonnuhette... Maj? Den gillade jag och minns -fast namn... Hm...
    De andra har jag inte läst. Jag brukar gilla Alex S, i alla fall böckerna om familjen, men den om bröderna la jag ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vajlett och Rut" - Karins bästa, hittills. Schulman avskydde jag förr, nu tycker jag han skriver bra.

      Radera
  4. jag tyckte att Djävulsgreppet var väldigt bra. Schulmans mamma- och pappa - böcker tyckte jag mycket om. till min stora häpnad. tror inte att jag läste ut boken om bröderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla Schulmans böcker. Den om brorsorna var nog den svagaste.

      Radera
  5. Djävulsgreppet hade kunnat ta plats i min trio också idag. Det finns förstås massor som ständigt inte hinns med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kommer aldrig att komma ikapp, det är helt klart!

      Radera
  6. Av dessa tre har jag bara läst Djävulsgreppet, men den var också jäkligt bra.

    SvaraRadera
  7. Karin Alfredsson absolut gillar alla hennes böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dem, fast lite olika mycket!

      Radera
  8. Djävulsgreppet var den bästa boken jag läste förra året

    SvaraRadera
  9. Idag kör vi båda två med en medaljlista - hahaha:-)
    Om man läser nästan bara pocket så är det betydligt svårare att "samla på sig" titlar som utgavs ifjol. Alla böcker som står "på vänt" hos mig (bara fem stycken) är utgivna före 2022.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu plockar jag lite nyutgivet på BookBeat. Men det är verkligen inget fel på att läsa äldre böcker!

      Radera
  10. Förresten - stort GRATTIS till "silvermedaljen" hos mig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, på prispallen! Så trevligt, tack!

      Radera
  11. Wolff vill jag absolut läsa - även om den inte var med i min trio. Schulmans vill jag nog också läsa. Jag är fortfarande påverkad av att jag inte gillar karln som han framträder i media, trots att jag vet att han verkligen kan skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar helt din inställning till Schulman.

      Radera
  12. Tack för boktipsen.

    SvaraRadera
  13. Schulmans bok vill jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste de första sidorna i går.

      Radera
  14. Även bland låneböcker kan ju finnas sådana man inte hann läsa trots goda föresatser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut gör det det. Ofta går det ju att förlänga lånetiden, så bra!

      Radera
  15. Tack för din lista! En har jag läst; Alex Schulmans bok: Malma station, har jag läst. Men jag har nog nu börjat tröttna på familjen Schulman. Inte så mycket "nytt" men mycket gammalt i familjen. Lite tröttande. Gillade dock mycket "Bränn alla mina brev".
    Grattis till medaljplats bland skyltarna-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brev-boken är nog hans allra bästa. Tack för grattis!

      Radera
  16. Vet inte om jag blev anonym

    SvaraRadera
  17. Egentligen skulle alla böcker man har hemma som inte blivit lästa kunna vara med, men man måste ju begränsa sig till tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis - och som jag skrev i inlägget, en bloggpost kan väl inte vara hur lång som helst ....

      Radera
  18. Djävulsgreppet vill jag kanske läsa. Jag är rädd att den kan ligga lite för nära mig så att säga.

    SvaraRadera
  19. Inte läst någon av de här författarna.

    SvaraRadera