lördag, januari 14, 2023

Veckans mening – om morgonpigga

Det går en skarp gräns genom mänskligheten. På ena sidan finns sjusovarna, de kvällspigga som inte kommer igång på allvar med någonting förrän det är mörkt ute. De älskar att ligga och dra sig i sängvärmen, lika mycket som de avskyr ljudet av väckarklockan, den som obönhörligt förklarar att det faktiskt är dags att gå upp. På andra sidan, som jag inte alls är lika bra på att beskriva, efterom jag inte känner mig hemma där, hittar vi de morgonpigga. Det är folk som vaknar av sig själva innan väckarklockan tjuter, de skuttar ur sängen med ett leende på läpparna och kan knappt hejda sin arbetslust tillräckligt länge för att de ska hinna svälja frukosten. Petra Medes mamma tillhör den senare kategorin. Mede, med karriär som dansare, komiker och programledare på sitt cv, kallar sig numera också författare och i sin självbiografi "Skam och högmod i Sävedalen" berättar hon om sin barndom och uppväxt. Veckans mening, den som Skriv-Robert efterlyser på lördagar, hittar jag (med ett litet fnissande) i Medes beskrivning av mammans personlighet:

Det som inte hunnit göras före klockan elva på förmiddagen är knappt värt att göras.

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Haha... jag känner till typen. Vi delade sommarstuga i några år med makens syster och svåger... Det var jobbigt! Senast kl 05 drog han iväg på promenad/fågelskådning/rodd... och kom tillbaka och skramlade mellan aktiviteterna.
    Som väl är, är jag gift med en sjusovare - fast han är kvällstrött OCKSÅ. Det är inte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som sover syndar icke ... minns utan saknad arbetsperioder när jag varit tvungen att gå upp klockan fyra ... det var hemskt!

      Radera
  2. Sen finns vi ofrivilliga morgonmänniskor. Svårt att somna om efter kl 4 och därmed blir jag ju självklart också kvällstrött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja ... vakna nätter är ett väldigt trist och tröttsamt fenomen!

      Radera
  3. vad ska en morgontrött säga till den hurtigheten... de vill styra världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vi låter dem inte göra det va? Inte utan vidare!

      Radera
  4. förr i tiden var jag väldigt pigg om morgnarna. allt var så trevligt och spännande. vad hade den nya dagen att ebjuda? så väldigt tidigt var jag nte i sång på kvällen heller. numera är jag helst uppe om nätterna och gillar inte alls morgnarna. före kl 11 blir det sällan något gjort. längre framåt eftermiddagen blir det fart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två, minst, om den dygnsrytmen!

      Radera
  5. Utan att skämmas det minsta medger jag att jag tillhör gruppen sjusovare. Inte minst tvekan där;-)
    Petra Mede gillar jag skarpt, hon är verkligen väldigt snabbtänkt och oerhört rapp i käften. Hennes citat köper jag rakt av. Jag menar hon födde ju barn vid 52 års ålder så...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ju PM:s mamma som är den morgonpigga - hon själv lär väl få gå upp tidigt nu ett tag, såsom småbarnsmamma.

      Radera
    2. jag var fertil fortfarande vid 55 åts ålder, men längtade inte efter flera kottar

      Radera
  6. Kul! Kan påminna lite om min mamma, mormor och farmor som nog var av den åsikten. För egen del räknar jag inte in mig här

    SvaraRadera
  7. Det är kvällarna som ger utrymme för kreativiteten!

    SvaraRadera
  8. Det var en kort dag, bara fram till klockan elva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har ju allt viktigt hunnits med .... för somliga, alltså ... :-D

      Radera