torsdag, januari 05, 2023

Märklig läsupplevelse!

Nytt år, ny helgfråga, ny vinjett som andas vår till denna årgång som Mia i bokhörnan håller liv i. Nu med en undran: Har du fått något läst under jul och nyårshelgen?

Jo faktiskt har jag gjort det jag hade föresatt mig: läst Àgota Kristófs trilogi "Den stora skrivboken" (Le grand cahier), "Beviset" (La Preuve) och "Den tredje lögnen" (Le Troisième mensonge) som finns i en och samma pocket. Detta måste vara något av det märkligaste jag läst över huvud taget! 

Jag blev helt fascinerad utan att kunna sätta fingret exakt på vad det var som fick mig att nästan sträckläsa. Det är inledningsvis barn som berättar, det pågår ett krig, här finns rå grymhet och märkligt sexliv, alla mormödrar älskar inte sina barnbarn, vem kan man över huvud taget lita på? Böckerna kom 1986, 1988 och 1991 och har samma huvudpersoner, tvillingarna Claus och Lucas, men perspektiven växlar och ibland vet man verkligen varken ut eller in ...

Författarinnan flydde som 21-åring tillsammans med man och barn från Ungern 1956 i samband med den sovjetiska ockupationen. Hon kom att leva resten av sitt liv i Schweiz och lärde sig franska, tydligen med viss möda, men det blev det språk hon använde som författare. Hon dog 2011 och hade vid det laget fått en lång rad fina priser för sina romaner  det blev ytterligare fyra efter trilogin, den sista publicerades 2006. Men hon skrev också lyrik och dramatik. 

Aldrig hade jag hört talas om Kristóf förrän en annan bokvän satte den här pocketen i mina händer med den otvetydiga uppmaningen: Den här ska du läsa! Nu har jag alltså gjort det. Och kan fundera en hel del på vad det egentligen var för historia som utspelade sig ... en märklig läsupplevelse!

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Kanske just den "märkliga" boken får dig att återigen "sluka" böcker.

    SvaraRadera
  2. Den stora skrivboken har jag läst, ljudboken, Jonas Karlsson läser superbra, tyckte mycket om den, tänkt ta mig an de andra två men inte blivit av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JK läser nog alltid bra - senast hörde jag honom i Alfons Åberg - men det här läste jag på papper. Du ska definitivt ta de övriga två delarna också, det händer grejer!!!!

      Radera
  3. Den gjorde helt klart ett intryck på dig men även på mig via det du skriver. På något sätt så känner jag igen den men jag har absolut inte läst den, men hoppas att få möjlighet till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den är värd de timmar det tar - det förvånar mig att jag kom igenom den så snabbt!

      Radera
  4. Det låter verkligen som märkliga böcker.

    SvaraRadera
  5. Ibland är det just dom märkliga böckerna som blir stora läsupplevelser.

    SvaraRadera
  6. tycker om Ágota Kristófs sätt att skriva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att experter liknar hennes sätt att skriva vid tt-telegram - det tycker inte jag stämmer ändå.

      Radera
    2. Hannele12:25 em

      håller inte med, men är ingen expert

      Radera
    3. Då är vi två (om jag tolkar dig rätt). Men vi är väl också experter? Bokläsarexperter!

      Radera
  7. fantastiska böcker. Agota Kristof liknar ingen annan. god fortsättning på 2023

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä verkligen en egen stil, och en högst egen idé till story som kan berättas i princip tre gånger och bli så olika - och ändå lika!!!
      God forts till dig också!

      Radera
  8. Tack för bra tips. Ingen författare jag kände till men nu blir jag intresserad av att läsa böckerna- För egen del har jag nyligen läst mer an det färdiga manuset till den bok som kommer ut i vår och som handlar om min pappa. Starkt och mäktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var hon också ett helt okänt namn. Förstår att boken om din far är en stor och viktig grej!

      Radera
  9. Där ser man, får kolla upp dessa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske blir lika fascinerad som jag!

      Radera
  10. Tydligen var den en smula för märklig för mig, läste bara en liten bit i den innan den fick gå tillbaka till biblioteket oläst.

    SvaraRadera