torsdag, april 20, 2023

En dag för Boken

På söndag (den 23 april) är det Världsbokdagen. Kommer du att uppmärksamma detta? undrar Mia i bokhörnan, det är helt enkelt veckans helgfråga!

Bara att erkänna: jag visste inte ens om att det var dags. Så låt mig börja med att tacka för påminnelsen. Kan det bli någon sorts högtidlighållande av detta för min del? Ytterst osäkert. Fast jag läser förmodligen en stund ...

Det är Unesco, FN:s utbildningsorgan, som vill att vi  uppmärksammar  "böckers, författares och upphovsrättens betydelse för att sprida idéer och kunskap och för att bidra till förståelse och tolerans mellan människor. Böcker är ett av våra allra mest effektiva verktyg för att arbeta för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande, och målet med Världsbokdagen är att uppmuntra författare och kämpa mot analfabetism."

Men visst är boken värd all uppmärksamhet. Faktum är att varje dag skulle nog behöva vara en bokdag, ett tillfälle för miljoner och miljarder världsmedborgare att läsa, lära och avnjuta skriven text av alla möjliga olika slag. Ordets makt, ni vet, den ska inte underskattas!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. många flickor och kvinnor som inte får lära sig läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eländes elände. Iran. Afghanistan. För att ta två exempel.

      Radera
  2. Konstig nog har jag nog hört talas om den dagen. Troligen genom en blogg.
    Kan lugnt påstå att jag "bidrar" till att uppmärksamma dagen i stort sett hela året, men ännu mera under sommaren:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast just denna söndag ska ju vintern komma tillbaka ..........suck ............... men då har vi ju en bok att ta till eller hur, om än inte på balkongen!

      Radera
  3. Javisst borde varje dag vara en läsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För många lyckostar är den förvisso det, även om tiden kan bli knapp ibland!

      Radera
  4. nu borde den ju firas med buller och bång när unga läser mindre än tidigare. slukaråldern finns inte riktigt längre. jag kommer att fira med altanläsning. tyvärr har biblioteken inga arrangemang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch har verkligen slukaråldern gått upp i rök? Så eländigt sorgligt!

      Radera
  5. Var också tvungen att kolla upp själva specifikationen för dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för mig var det inte självklart ... även om det kanske borde vara det?

      Radera