torsdag, april 13, 2023

Hjälpsamt?

Mia i bokhörnan petar in oss i en relativt smal nisch i dag med denna veckas helgfråga: Vad tycker du om självhjälpsböcker?

Spontant vill jag svara "inte" men jag inser också att jag inte har stor erfarenhet av genren. Visst, jag kan tänka mig kost- och träningsråd, men såna finns att hämta både här och där. Försökte med Ulrika Davidsson, men när hennes hälsotips började med flera dagars fasta tappade hon mig direkt.

För den som får hjälp och stöd av en kändis i branschen, jag tänker Mia Törnblom till exempel (hon har skrivit åtminstone tio böcker i ämnet), är det väl jättebra. Det måste ju vara resultatet som räknas.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. testade fasta på 1970-talet när det var på mode, klistrade massa matreklam på kylskåpsdörren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar inte att fasta. Riskerar att bli våldsam, tror jag, och det skulle passa mig illa!

      Radera
  2. Nej, usch!!! Absolut ingenting för mig. Alldeles för flummigt för min smak. Överlevnadshandböcker däremot är mera intressant läsning tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Det har kommit enormt många självhjälpsböcker på sista tiden men jag läser helst underhållande böcker.

    SvaraRadera
  4. nej, så kallade självhjälpsböcker hoppar jag över. men jag läser gärna om träning och matlagning. men fasta - nej, det går inte. tvärtom blir en ju med åren alltmer beroende av näringstillförsel för att fungera

    SvaraRadera