söndag, april 23, 2023

Skyltat för vår och värme – uppdaterat med dagsfärska vykort från Södermalm!

Det är strax högsäsong för våra bin! Titta noga på bilden så ser ni dem (klicka så blir den större) som små svarta prickar mot den blå himlen. Den röda lådan på taket är en bikupa! Kul initiativ av ICA Klingan i Grums. Och jag som nu blivit riktigt intresserad av bin (klicka och titta, jättespännande, jag lovar!) hurrar och applåderar.

Väcktes faktiskt i dag, inte av ett bi, men av en glatt surrande humla som kom in genom mitt sovrumsfönster och hälsade på. Vi tyckte nog båda att det var en fin morgon!

Tycker att mina skyltar denna gång har ett tema: vår och värme! Med aktiva bin, cykel och kärlek i sinnet, och så lite vårvård av kroppen dessutom.

Naturligtvis överlever bloggprojektet Skyltsöndag in i den ljusa våren, den som meteorologerna nu påstår ska ta ett abrupt slut i eftermiddag. Måste rusa ut och titta på blommorna, kanske träffar jag några bin också? Fler skyltare hittar du via BP:s blogg

Ja varifrån kommer den egentligen, skönheten? Den här flickan verkar hur som helst
inte våga chansa på inifrån-alternativet ...

Bokcirkel har man ju hört talas om. Nu finns bokcykel också.

"Amors bilar" står det fast det syns dåligt, plåtat genom vindrutan på för stort avstånd
 och under gång ... Biluthyraren hade i alla fall tur när hen döpte sitt företag! 
Mänsklig värme får vi aldrig för mycket av.

UPPDATERING: Denna grönskande och soliga aprilsöndag har ännu inte gått över i de gråa toner som aviserats. Det blev en promenad längs Årstaviken, sandalpremiär för året dessutom! "Min" lökbacke har börjat blomma, det är påskliljorna som börjat slå ut. Båtmänniskorna gnider, borstar, putsar och målar. Ett magnoliaträd blommar för fullt, på mitt köksbord står första buketten vitsippor. Och jag kunde inte låta bli att ta med mig några vykort hem!

Vänligen notera beviset: jag har haft årets sandalpremiär!






Ser du vad jag ser? Små, ljusgröna blad på pilens grenar!
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Jättefina skyltar ! God söndag på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och hoppas din söndag också blir fin!

      Radera
  2. Viktigt att vi är rädda om alla bin!
    Härlig skyltning med vårkänsla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska bara inte trampa på ett bi. Det har jag gjort och det gjorde RIKTIGT ont!

      Radera
  3. Min brorsa är hängiven biodlare, och lite av intresset har spillt över på mig. Vid stugan har vi bara vilda enstöriga bin som lever solo. Solitära heter de visst. Jag har gjort hål som de bygger in sig i. Humlor i mängd - jag försöker lära mig att känna igen de olika, men ...
    Här blev vi också lurade - det har varit fint väder hela dagen. Nu har det mulnat på, men inget regn än.
    Hoppas att körsbärsträden blommar när jag kommer upp till Sthlm om knappt två veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det blir svalt nu ett tag kan du kanske få se det rosa taket, men jag tror det är på gränsen. Är du fullbokad eller ses vi?

      Radera
  4. Härligt! Visst bor vi bara bäst! Hög igenkänningsfaktor. Men när jag nu inte kan gå så bra på egen hand så njuter jag extra av dagsfärska bilder. Tog fram mina från förra våren och likheter finns.
    Och Söder är Söder. Bäst! Tack för rundan och en härlig skyltande söndag-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söder är Söder, jag trivs ju också hur bra som helst! Och tröttnar aldrig på vyerna över Årstaviken.

      Radera
  5. Vilken skyltning! Både i skylt- och vår-/blomsterväg. Tusen tack för dina fina bilder och länken.
    Ja, alla med självaktning har ju blivit med bihotell. Och du vet ju vad jag tycker om trender som alla hänger på. Men skylten tycker jag är innovativ och informativ. Bra där!
    Tjejen med matchande naglar och tröjan - hahaha! Även den skylten sticker ut!
    Storytel och Amors Pilar - gillas skarpt, speciellt bildekalen.
    PS. Ser att du även har "underhållit" tånaglarna innan du visar fötterna för allmänhetens beskådning - bra där! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag hyra en bil skulle jag välja en från Amors Bilar, helt klart! Men något bihotell blir det nog inte. Röda tånaglar däremot, det hör till! Inte bara i sandaltider!

      Radera
  6. Verkligen en vårlig vårig skyltning och bildbevis på dina sandaler (där är jag inte än).
    Skylten om skönheten är läcker men jag "nöjer" mig med min inre "skönhet" 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönheten ligger som bekant i betraktarens öga!!!

      Radera
  7. LillaSyster8:55 em

    Både du och jag skyltar om våren idag! Jag håller tummarna för att det inte blir så hemskt bakslag. Bra initiativ med bikupan♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det lite kul att ICA är biodlare, om än i liten skala.

      Radera
  8. fin tid, nostalgi Let It Be à la 1970

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukade handla i en modeaffär som hette Lady Bee Good ... vet inte hur det namnet kom till men kanske var ägarinnan apikultör ...

      Radera
  9. Om jag måste välja så kan jag ärligt säga att jag idag föredrar dina ljuvliga vårfoton framför skyltarna, oavsett om de handlar om självaste Amor! Inte en sippa har jag sett än så länge, våren är riktigt sen i Dalarna. Min förra granne odlade bin, ett helt gäng rymde och hon fick leta som en galning. Tror de hittades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med: föredrar definitivt den spirande våren! Bina hör förstås dit ...

      Radera