söndag, april 16, 2023

Gott & blandat

Det går inte att förneka. Det börjar bli hög tid för vårstädning. När sneda solstrålar skiner in genom fönstren i huset i Barndomslandet syns de alla, hårstråna, de pyttesmå löven, de torra grässtråna, de oändligt många dammkornen. Faktiskt är det helt omöjligt att inte se dem. 

Och ställs man inför en städskåpsskylt så tydlig som denna borde man ju verkligen agera ... vilket jag inte vågar lova att jag gör. Den sitter ju förvisso inte hemma hos mig heller! Men Skyltsöndag är det hur som helst, vi är ju ett gäng bloggare som samlar på oss skyltar av de mest skilda slag och visar dem vecka efter vecka, alltid under BP:s paraply!

För inte så länge sedan var det så vitt jag minns otänkbart att ta med hunden på krogen.
Men så är det inte längre!

Netflix'  marknadsföring är innovativ, tycker jag. Skylten sitter på fasaden till ett
 hus på Regeringsgatan i Stockholm.


Den här bilden trillade bort när jag körde Skyltsöndag från Göteborg! Spårvagnen
med namnskylten "Farbror Becq" är döpt efter en populär krönikör och tecknare
som medverkade i Göteborgs-Posten i många år. Bakom signaturen dolde sig
Bror Cederquist.
Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Så mysigt med ett lok som heter Farbror Becq,
    Att hetta upp relationen med maken...hahaha...jag kanske vi ska ta till några mordgåtor om så skulle behövas. Bra skyltat, såg förbi de där med antydan om vårstädning dock. Såg dem nog men vek undan med blicken!
    Bra skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker är lättare att blunda för än andra ... :-D

      Radera
  2. Om du hade som avsikt att väcka mitt (dåliga) samvete vad gäller städning så har du lyckat;-) Måste säga att skylten är förvånansvärt tilltalande med tanke att det är städning vi pratar om;-)
    Jag reagerade precis som du när ett av mina "stamhak" till och med ställde upp vattenskålar inne i caféet och matade hundarna med hundgodis. Googlade och förstod att det redan var 2017 som hundförbudet på krogar upphävdes. Ja, ja... vet inte riktigt vad jag ska tycka om jyckar på restauranger. Jag är ju hundrädd så...
    Håller med dig om Netflix reklam. Den är innovativ och snygg.
    Spårvagnen - ja, där har jag lärt mig nåt nytt igen. Hade ingen aning vem "Farbror Becq" var. Men håll med - spårvagnen är fruktansvärt ful. Den ser ut som ett pansarfordon.
    Älskar din Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast alla krogar hälsar inte hundar välkomna tror jag? Har svårt att se en strävhårig tax på, låt oss säga Franzens! Jag hade heller aldrig hört talas om fabrbro Becq. Har inte läst GP många dagar i mitt liv.

      Radera
  3. Trevligt med en hel del gott och blandat. Vad gäler vårstädning nu när solens strålar obarmhärtigt lyser in så ko jag i veckan hem till en helt nystädad lägenhet- Kan inte begripa att det ska damma så här vid vattnet på Söder.
    HUndar på krogen har ju utomlands varit ok länge så bra att det har blivit mer vanligt här också.
    Spårvagnar är kul. Tyvärr är de här i Stockholm nu ur funktion. Jättetrist. Annat med Göteborg- Bra så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va går inte spårvagnarna??? jag hade tänkt åka med en i dag!!!!!!

      Radera
  4. mysigt med egen spårvagn

    SvaraRadera
  5. Haha jag som trodde farbror Berg var spårvagnsföraren! Fast det vore ju knäppt, en enda farbror kan ju inte köra dag o natt sin vagn...
    Till min glädje har jag också sett att man öppnat upp för hundar på restauranger här i Falun. Ett betydligt större problem tycker jag är att de inte får följa med in på köpcentrum och gallerior. Jag förstår samtidigt att det är knepigare i innemiljö, men ...
    Idag är det en månad sedan min flytt och jag försöker nu verkligen hålla stilen uppe genom att städa efter mig lite varje dag så inte kaoset ska infinna sig. Få se om jag lyckas, är rätt stolt än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väl jättebra! Finns mycket trevligt i Falun, det har jag fattat. Farbror Becq har jag dock aldrig läst, men åkte med den där spårvagnen ändå.

      Radera