tisdag, april 11, 2023

Ssssssså där ja

Detta är en tisdag när påskdeckarnas tid är förbi och vi kan närma oss annan sorts litteratur igen ... asch, det gör man ju förstås precis som man vill! Ugglan & boken slår som vanligt an tonen för tisdagstrion, nu så här: Böcker av författare från land/länder som börjar på bokstaven S. Jag bestämmer mig för att hoppa över Sverige.

"Den stora skrivboken" är egentligen en trilogi som inkluderar "Beviset" och "Den tredje lögnen". Agota Kristof skrev dem i Schweiz dit hon hade flytt från Ungern 1956. 

Det här är en av de märkligaste läsupplevelser jag stött på! Två tvillingbröder är huvudpersoner, det är krigstid och folk lever under ytterst svåra förhållanden. Pojkarnas öden får man följa genom de tre delarna. Och när jag hade läst slut övervägde jag allvarligt om jag skulle börja om igen!

Spanska författare har jag inte läst särskilt många, märker jag när jag tänker efter. Men Mario Vargas Llosa, som föddes i Peru, bor i Spanien sedan trettio år, så jag tar honom som jag läst rätt mycket av och dessutom träffat ett par gånger. "Kriget vid världens ände" (La guerra al fin del mundo) är mycket bra, tänkvärd dessutom. Men han kan vara lättsam också, riktigt rolig faktiskt: "Pantaleón och soldatbordellen" (Pantaleón y las visitadoras) tilldrar sig förvisso i krigstider, men med blicken på hur man får militärerna att klaga mindre på det jobbiga i att vara instängda i Amazonas. Det var den första av hans böcker jag läste, och det gav som ni förstår mersmak ...

Michael Ondaatje föddesSri Lanka men har sedermera blivit kanadensare. Han är mest känd för "Den engelske patienten" (The English Patient) men "Lyktsken" (Warlight) är den roman jag verkligen vill lyfta fram. Så himla bra! Och överraskad av slutet blev jag dessutom, no spoiler!

Sssssså där ja! Inser i sista stund att jag hade kunnat göra en hel trio från Sydafrika, med André Brink, Nadine Gordimer och J M Coetzee, men nu blev det inte så!

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Jag känner till författarna men inget jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan stå för rekommendationerna, tre jättebra författare/verk!

      Radera
  2. Den stora skrivboken är bland det bästa jag har läst. Den går som pjäs på Dramaten i vår och jag har köpt biljett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om jag vågar se den i teaterversion ... inte säker på det!

      Radera
  3. Kristof och Ondaatje har jag läst. Ondaatje har jag dessutom lyssnat på. han är en favorit

    SvaraRadera
  4. Jag hade glömt att Ondaatje skrivit Den engelska patienten, så honom har jag läst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker Lyktsken är en alldeles lysande (pun intended) roman!

      Radera
  5. Kristofs bok blir jag givetvis nyfiken på efter att ha läst det du skriver.

    Den engelske patienten har jag sett som film, men jag har inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristofs bok är en tjockis, men det hindrade inte mig - och då fattar du!!!!

      Radera
  6. Har inte läst någon av författarna, men blir helt klart intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra rekommendationer som jag står för!

      Radera
  7. Skrivboken och Lyktsken har jag läst och Mario Vargas Llosa borde jag läsa mer av.

    SvaraRadera
  8. fyndigt med Sri Lanka, inte varit där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  9. Ja, du vet nog vad jag tycker och tänker här...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Lyktsken skulle du kunna gilla!!! Och Kristof är på 450 sidor, med rätt mycket läskigheter ... så om du vill ta en chans???

      Radera
  10. Visste inte att Ondaatje var född på Sri Lanka! Kristofs bok är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blir du lika fascinerad som jag?!

      Radera
  11. Kristóf är ju otroligt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en glad överraskning, hade inte hört talas om henne förrän än god vän gav mig boken.

      Radera
  12. Kul tema! Ondatje har jag läst med stort intresse och likaså. "Den stora skrivboken" var speciell men jag gillade den-
    Funderade på länder på S och Sydafrika dök upp med Deom Meyer; journalist och författare. har skrivit flera deckare bl.a "Död i gryningen" och Devil´s Peak-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciell är väl bara förnamnet ...! Deom M har jag läst, med nöje.

      Radera
  13. Jag har inte läst någon av dessa, men jag har sett Den engelske patienten som film 🙂

    SvaraRadera
  14. Jag gillade verkligen Kristof! Och Warlight måste jag ju läsa.

    SvaraRadera