tisdag, april 25, 2023

Textil legendar ställer ut

Gunila Axén.
Hon är bara en i raden av suveräna svenska textildesigners, Gunila Axén, idag 82 år gammal och en sann legendar. En strålande pigg dam som fortfarande tecknar och skapar mönster. Nu har hon dessutom gjort en bok, en kombinerad memoar- och historiebok om sitt eget liv i kombination med vårt mode. Jag minns min skitsnygga röda dräkt som hon hade ritat ... det var sorgligt när den hade "krympt" ohjälpligt ...

Det blev ett boksläpp på Galleri Gemla på Södermalm, där ett stort antal textila tungviktare (och vanliga "fans" som jag) sippade på vitt vin, gick runt bland tyger, teckningar, uppsydda plagg och brickbord, allt med Axén-mönster, däribland min gamla favorit "Ön", jag köpte tyget förmodligen redan på 70-talet. Om den lilla ön som mest liknar ett isberg berättar nu upphovskvinnan att "det där, det var mitt skilsmässomönster. Jag kände mig ensam i hela världen!"

Hundarna: ett klassiskt Gunila Axén-mönster!
Hon berättar om den långa karriären som hon bestämde sig för tidigt, trots att hennes pappa yrkade på en sekreterarutbildning "som jag skulle ha att ta till ifall jag skulle bli änka". Det blev reportageteckningar från catwalken i Paris, barnkläder, damkläder och mängder av sprudlande mönster på tyg, där man också ser spår av hennes humor. Jane Bark blev hennes förebild och lärare "för jag tecknade inte särskilt bra till en början".

Många naturinspirerade mönster har det blivit. Numera bor Gunila Axén på Gotland och där hittar hon lustfyllda idéer, fast inte på sommaren: "Då är det alldeles för grönt!" 
Utställningen är öppen till och med nästa lördag, den 6 maj. 

Mönstren finns på metervara, uppsydda plagg, lakan, kuddar, brickor och bord.

"Ön" är ett mönster jag älskat i decennier!

Många textilintresserade trängdes på vernissagen,
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. WOW! Nu är jag avis... Gunilla Axén gillar jag skarpt. Dessutom älskar jag hennes kortklippta, nästan snaggande frisyr. Hon har fattat det där att kvinnor över 65 som har långt hår ser ut som... Nej, jag ska inte skriva hur de ser ut som, eftersom det är inte jag som kommit på det utan min bästis Yvonne;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supercool dam!!! Som gjort så mycket snyggt, och kul! Jag köpte nästan, men bara nästan, en rock (yukata-typ) i ö-mönstret men lyckades hejda mig.

      Radera
  2. inte snyggt när äldre kvinnor klipper sig som män

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon är helfrän! Om män kan ha knut kan väl kvinnor vara kortklippta?

      Radera
    2. äldre kvinnor kan vara snygga i långt hår

      Radera
    3. Jo några få ... men långt ifrån alla som framhärdar! Bevisligen kan äldre kvinnor också vara skitsnygga i kortklippt.

      Radera