söndag, april 09, 2023

Göteborg skyltar också!

Skyltsöndag igen!
Naturligtvis skyltar även Göteborg.
Och faktum är att staden skyltar med en hel del nyheter, för mig alltså, eftersom jag inte varit där sedan i december 2018 när jag gjorde en avstickare från vår östra kust till den västra, enkom för att se den beryktade julmarknaden på Liseberg.

Den här gången fick nöjesparken klara sig utan mig. Men nya stora höga kåkar har växt upp och fortsätter växa. Petter Stordalen har byggt hotell som förändrar Göteborgs skyline, Karlatornet ska med 246 meter bli högst i Norden när man packat ihop lyftkranarna och  byggnadsställningarna, det en gång så synliga Läppstiftet har liksom krympt ... 

Men kåkarna tog jag inga bilder av, jag satsade som ni ser och redan fattat på skyltarna. Om du inte får nog av mina rekommenderar jag ett klick på BP:s blogg där du hittar en lista med potentiella skyltbloggare som återkommer söndag efter söndag.

Kan det sägas tydligare?

Törs inte garantera att alla taxiförare i Göteborg förtjänar att kallas "goa gôbbar", men
deras logga vill i alla fall antyda att de är det.
 
Göteborgs hyrcyklar har bytt färg sedan jag var här senast. Då var de blå, nu är de
turkosa. Men självklart har man behållit namnet, så himla bra!

Har svårt att tänka mig en märkligare plats för ett övergångsställe än denna ...

För den som undrar var jag har varit: på skylten finns den exakta adressen.
(Lättare att läsa om du klickar på bilden så den blir större!)

På det nästan 7000 kvadratmeter stora granitgolvet i shoppinggallerian Nordstan finns
en lång rad blanka skyltar. På varje skylt ett förnamn och personens födelseår, ett
sätt att hylla både levande och döda göteborgare. En idé som vann en arkitekttävling och
blev verklighet 2020. Originellt är väl bara förnamnet (pun intended)? Vem Viking var 
vet jag alltså inte. Inte Ulla, född 1925, heller. Hennes skylt fanns strax bredvid.

Gå upp till våning 3 vetja! Där visar Röhsska museet skatter från Östasien. Samtidigt
borde man få någon sorts pris för genialt enkel och tydlig skyltning.

Den här muralmålningen visade jag i sin omgivning (Kungsportsplatsen) härom
dagen. Tycker den tål att beskådas i närbild också och kallar den därmed för skylt.
Koralie och Supakitch heter upphovspersonerna.

Det här var upprinnelsen till utflykten: inbjudan till ett riktigt dundrande jätteparty!
Med tydlig välkomstskylt redan i porten!

Det är egentligen skuggan av skylten jag gillar med den här bilden ...
Utan sol, ingen skugga!
Copyright Klimakteriehäxan
   

16 kommentarer:

  1. LillaSyster3:12 em

    Längesedan jag var i Göteborg, städer utvecklas ju hela tiden så det är inte alltid så lätt att känna igen sig. Snyggt och tydligt skyltat hos dig=) Fortsatt skön helg ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att strosa i Göteborg igen, i strålande väder!

      Radera
  2. sparat några såna hotellskyltar, hängt dem med den andra sidan hemma, men inget händer… 🙁

    SvaraRadera
  3. Många fina skyltar! Det är ett tag sedan jag var i Göteborg så tack för titten via dig! . Viking 1908 , per automatik tänkte jag på barken Viking som ligger där men det är nog inte fartyget som menas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det ska tydligen syfta på personer - jag tycker de kunde ha fått efternamn också ...

      Radera
  4. Mycket trevligt att få följa med till Göteborg! Det var länge sedan jag var där så jag tror dig att mycket har förändrats.
    Gillar namnet "Styr & Ställ" på hyrcyklarna. :-)
    Det kanske är livlig trafik på kajen sommartid så att ett övergångsställe behövs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var kul att komma dit igen. Det där övergångsstället ... tja kanske, men jag har svårt att tänka mig att det blir särskilt många bilar där!

      Radera
  5. Det är ju inte varje dag jag får se en Skyltsöndag från Göteborg. Faktum är att du är först med att lägga upp skyltar från Göteborg. Tusen tack för det.
    Våningsplansskyltarna är ju absolut idiotsäkra. Dessutom är de stora så att även synskadade personer kan se dom tydligt. Taxiloggan är lite 1950-tal. Gillas. Det gäller även hyrcyklarna med det väldigt träffande namnet.
    Koralie och Supakitch är mina nya favon vad gäller muraler:-)
    Sedan hoppas jag att du överlevde partyt också. Läste förresten hos Hannele att du även hann med en fika med henne - jättekul ju:-)
    Än en gång - stort tack för skyltningen från väst och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överlevde partyt, alltid kul att träffa Hannele! Så roligt att jag kunde bli först med att skylta från Götet!

      Radera
    2. finns ingen plats som heter Götet (stockholmarnas hitta på)

      Radera
    3. Hannele3:17 em

      akademiledamoten och göteborgaren Sture Allén, är dock tydlig i sin åsikt:
      - Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att kalla Göteborg för Götet. Oavsett var uttrycket uppstod så används det i huvudsak i östra Sverige, och oftast sägs det med ett leende på läpparna.….

      Radera
  6. Oj så ovanligt många färska skyltar du kommer med, platsombyte förnöjer uppenbarligen, fantastisk skörd! Hoppas partyt var över förväntan! Styr och ställ - det bästa jag sett på länge! Helt genialiskt! Jag har dessvärre alltid ansett göteborgsgubbarna vara rätt dryga, men det beror säkert på att jag ej träffat de unika och äkta! Om jag tolkar detta bidrag rätt så har du haft en sjutusans trevlig påsk!

    SvaraRadera
  7. Snyggt skyltat! Och väldigt trevligt att få hänga med till Göteborg.

    SvaraRadera