söndag, juni 30, 2024

Känn dig välkommen!

Ja känn dig välkommen, både in i huset i Barndomslandet och hit till bloggen. För att bjuda på lite skyltar denna skyltsöndag blir det ett par bilder från veckans besök i Arvika.

Som vanligt på söndagarna är det BP som håller ett vakande öga på skyltandet, och deltar ofta gör Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, 

Colorama heter färgaffären där man kan leta efter sådant man behöver, kanske till ett semesterprojekt i hantverksbranschen? Personalen har i alla fall haft en stund över 
mellan kunderna och det har resulterat i texten ni ser på skylten, som står bredvid
kassaapparaten och där köande kan få sig ett litet leende på köpet. Visst kan ni läsa?
Och kanske få idén att åka till Mjölby på semestern? För egen del ägnar jag
denna söndag åt den aktivitet som fått nr 10 på listan.

Ett sätt att säga välkommen kan vara att bjuda på en kall öl, perfekt när sommaren är
riktigt varm. Noterar att de alkoholfria varianterna är populära, och jag förstår varför:
de är riktigt goda! Just denna slank ner tillsammans med en suverän hamburgare på
Downstairs. Glömde ta bild på skylten ... så det får räcka med öletiketten ...


Tillåt mig "skylta" med en liten skörd av sommarens sanna delikatess: smultron.
Medan jordgubbarna fortfarande kostar uppåt 60 kronor litern är de här alldeles gratis i
Barndomslandet. Fast det kostar på att plocka dem, det kan inte förnekas ...

Min bästa smultronplockningshistoria är numera över 30 år gammal. Jag och Dottern är
på promenad i Barndomslandet och hittar MÄNGDER med mogna smultron. Vi har nån
liten påse, den blir snabbt full. Vad göra? Jo barnet har "cykelbyxor". De åker av, jag
knyter ihop dem och simsalabim, vi har en bärkorg! Varken hon eller jag glömmer det!

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. 8. vi har paddlat kajak i Mjölby och tältat

    SvaraRadera
  2. Välkommen jo jag tackar :) Smultron ja, dom kommer snart här också... vi ligger lite efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde det inte skulle bli några p g a för lite regn, men titta! de fanns!

      Radera
  3. Alltså den där skylten....hahaha...visserligen lite lång å tråkig text rent utförandemässigt, men ack så kul å finurlig....Mjölby på semester :) :)
    Så gott med smultron å kul sommarminne vill jag lova, ja alla sätt är bra! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nåt designmässigt rekord får de inte, de anställda på Colorama, men beundransvärt att de ändå bemödat sig!

      Radera
  4. Var ju längesedan jag åt smultron, åtminstone självplock, jösses va gott det är.
    Lite mycket text kanske men visst ger det ett litet leende, det går ju inte att förneka.

    Ha nu en fin söndagskväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu njuter man faktiskt av att det regnar en skvätt! Smultron - kan man köpa det nånstans? Jag trodde det alltid handlade om att man får plocka dem själv! En enda gång har jag köpt, det var förstås inte i Sverige utan i Polen och där fanns smultron i en glassefterrätt.

      Radera
    2. Finns att köpa fryst...men det är ju inte alls samma grej.

      Radera
  5. När jag ser din alkoholfria öl minns jag att jag för två veckor sedan för första (och garanterat sista) gången drack just en likadan öl av samma tillverkare. Det misstaget gör jag inte om. Har sällan druckit en mera kolsyrad dryck och rapade mig genom hela middagen...
    Skylten hos Colorama är WOW. Där har man humor. Så himla bra skrivit och roligt!
    Smultronen är jag avis på. "Går just nu på" jordgubbar, då jag inte sett smultron i affären än - dregel, dregel.

    Tusen tack för din Fina Skyltsöndag och alla länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Jag gillar den alkoholfria ölen. Det där med rapningar har jag inte märkt, har inga problem m kolsyra ö h t.
      Om jag nån gång får syn på smultron i en butik köper jag oavsett pris. men jag har aldrig sett några till salu, så jag gör som du: frossar i jordgubbar.

      Radera
  6. Nu fick du mig att längta till smultronlandet, till Fredriksberg i mitt hjärta, där jag kände till varje blåbärstuva och smultronställe för att inte tala om svampställena. Nå, allt har sin tid. Jag drack min första alkoholfria öl förra veckan i Visby och var glatt överraskad, inget blask alls! Lyfter på hatten åt Coloramas fyndiga texstskylt, hoppas några kunder orkar/hinner läsa allt som står där

    SvaraRadera
  7. Tror att de flesta kunderna läser texten hos Colorama. :-)
    Kreativ lösning på bärkorg och det ser gott ut med smultron.

    SvaraRadera