måndag, juni 17, 2024

Spökträd!

Vi har nya grannar. De är många, riktigt många. Och de bor bara hundra meter från oss. Där har de inrättat sig på ett högst originellt sätt som jag aldrig förr sett. De har svept in ett helt stort träd och några buskar strax bredvid i ett tunt men tätt nät, under vilket massor av larver har skydd och lever och frodas. Det ser förskräckligt ut, de har förvandlat ett vackert inslag i grönskan vid Årstaviken till ett spökträd!

Nu visar det sig att dessa mina nya grannar som i dag är i larvstadiet är fjärilar under utveckling. Arten heter slånspinnmal och när de fått vingar kallas de ofta dalmatinerfjärilar, eftersom de då är vita med svarta prickar.

Larverna äter under sin mognad upp alla bladen på trädet de valt, och väven de producerar låter dem hållas ostört, för eventuella fiender håller sig borta. Expertisen påstår att trädet kommer att överleva och bli grönt igen, jag kan bara hoppas att de har rätt. Några spökträd vill vi inte ha. Blir i alla fall lite spännande att se om det dyker upp mängder av svartvitprickiga fjärilar snart.

UPPDATERING: Tillåt mig bli lite förvånad. Googlade vidare om detta märkliga djur och vad finner jag? Jo att Ikea har en pläd som heter just SLÅNSPINNMAL, med ett enkelt grafiskt mönster i rött och vitt. Dessutom till nedsatt pris, 99 kronor. Undrar hur tankarna löpte när man valde namnet till den produkten? Men kanske tänkte man på att det går att svepa in sig i den ... 

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Om jag inte minns fel så var det Paula som berättade om dessa larver och var modig nog att faktiskt fota dessa äckliga larver. Det är illa med levande maggots men dessa larver tar priset. Så jag är väldigt tacksam att du avstod från att fota dom;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända men det har jag inte sett. Fenomenet verkar vara vanligast i södra Sverige, mindre här i våra trakter. Äckligt ser det ut hur som helst, hade inte minsta lust att försöka ta nån "porträttbild"!

      Radera
  2. Ett sådant "spökträd" har vi vid min arbetsplats. Eleverna och lärarna var/är mycket fascinerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fascinearande på sätt och vis - men lite läskigt också!!!

      Radera
  3. Finns massor av de där näten och larverna på Gotland. Trodde först att det var spindlar när jag såg dom första gången. Håller med om att det ser spökligt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer tydligen längre norrut bit för bit - jag hade gärna varit utan dem, måste jag erkänna!

      Radera