tisdag, juni 18, 2024

Mjukisläsning

Något mjukt i titel, handling eller på omslag tycker Ugglan att vi ska tipsa om i denna veckas tisdagstrio. Lätt att tänka feelgood, kanske, men jag väljer en annan väg.

Italienaren Alessandro Baricco har skrivit den lilla romanen  "Silke" (Seta) som i viss mån grundar sig på verkligheten som den verkar ha tett sig på 1860-talet. Bokens huvudperson handlar med silkesmaskar och de små dyrbara varelserna förändrar hans liv. En klart originell historia (precis som "1900" av samme författare).

Maria Lang skrev "Siden sammet" (dubbelt mjukt!) för länge sen förstås (1964), men jag är lite inne på att läsa henne igen. Christer Wijk har här hamnat i modesvängen där han bl a stöter på en väldigt vacker mannekäng. Och ett lik, förstås, denna gång i skrädderiets tillskärarrum.

Katter är mjuka, det rådet
det inget tvivel om. Däremot tvivlar jag på om Pettson någonsin gullar med Findus? Kliar honom under hakan eller bakom öronen, så där som katter tycker om? Eller om gubben och katten bara lever sida vid sida, på boksida efter boksida, medan Sven Nordqvist låter både stora och små hänga med. Finns många böcker om mannen och hans katt. 

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Silke är en väldigt fin bok. Siden och sammet är ju också mjukt. jag är inten Pettson - fntast. Är mer för Mamma Mu och Kråkan

    SvaraRadera
  2. katter har vassa klor och tänder, frakta silkesmaskar innan de läcks inget för amatörer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Silkestrådar är fantastiska, den saken är klar.

      Radera
    2. våra svarta mullbär söta men producerar inte silke, men Linné tog också fel sorts mullbärsträd till Visingsö.

      Radera
  3. Anonym1:17 em

    Rubrik Mjukisläsning passar fint! Silke tyckte jag om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och "mjukisläsning" kan ofta passa när man letar efter en bok att sätta tänderna i!

      Radera
  4. Anonym1:18 em

    /maria Bokologen ovan

    SvaraRadera
  5. Silke har jag i läslistan och det är nog tack vare att du har skrivit om den här. Siden, sammet har jag nog läst en gång i tiden. Pettson och Findus är ju aldrig fel. Härliga böcker.

    SvaraRadera
  6. Gulliga Findus är så söt.

    SvaraRadera
  7. Pettson och Findusböcker har jag läst och andra av Maria Lang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många av båda sorterna ...

      Radera
  8. Inte var väl 1964 länge sedan, det var ju alldeles nyss!
    Jag hade också Lang med på min mjuka lista, hon är så lagom avkopplande med hederliga gammaldags telefoner med petmoj, fjärdingsmän, Christer kör en A-bil och allt är insvept i en tobaksdimma.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kul med den sortens tillbakablickar inte sant?

      Radera
  9. Idag ger jag mig och håller mig till fotboll, där det varken är mjukt i titel, handling eller på omslag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. EM-fotbollen lämnar mig gruvligt oberörd.

      Radera
  10. Svar
    1. Ja men det är ju en sån trevlig, lagom randig katt!

      Radera
  11. Silke var jag inne på att ha med, men sen blev det annat. Roligt att se Findus i din trio!

    SvaraRadera