fredag, juni 28, 2024

Ljudligt

Vaknar till en fredag när supervärmen svalnat och molnen bjuder på ett stilla (och välbehövligt) sommarregn som får det att prassla i löven. Och det är just det här med hur saker och ting låter som Elisa Matilda fokuserar på i veckans fem fredagsfrågor!

  1. Vilka ljud gillar du att somna till?
    Vågskvalp är oslagbart! Men även ett stilla regn är behagligt (om man nu inte råkar sova i tält ...)
  2. Vad brukar låta i ditt hem? Barnlek på gården, grannens dammsugning, passerande tåg, båtar på Årstaviken och så våra egna ljud: lite prat, lite tv, lite radio, lite pianospel. I bästa fall glada barnbarn!
  3. Vad tycker du om din egen röst? Har vant mig vid att höra den i inspelad form och tycker den är OK.
  4. Vad är mest oljud för dig? De flesta rapartisters "låtar".
  5. Vilket ljud är sommar för dig? Där är vågskvalpet tillbaka, i sällskap av fågelsång! Lite humlesurr också, i klätterhortensian på bilden. Men ett sommarljud tycker jag illa om och är rädd för: åska. Sitter i sen barndomen.
Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Håller med om vågskvalp! Det är helt klart ett behagligt ljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det ska inte vara stora vågor utan just skvalp!!!! Stora vågor tycker jag är skrämmande, med all den kraft de har!

      Radera
  2. Vågskvalp är verkligen sommar.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig detsamma - blir det med vågskvalp månntro?

      Radera
  3. tänkte sova på altanen igår, +28°C fegade ur...
    Många duktiga bra rapartister, inget dragspel på hemmet när jag blir gammal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert duktiga rappare men det blir aldrig min musik. Sovit utomhus har jag inte gjort på VÄLDIGT många år!

      Radera
    2. hiphopen fick sitt första Polarpris till Joseph Saddler, all rapmusik är hiphop men all hiphop inte är rap

      Radera
  4. Ditte1:14 em

    Trevligt att läsa dina svar. Vad gäller ljudet av kluckande vatten så är jag också förtjust i det. Vad gäller regn, så kan ett svagt droppande vara rogivande om en är inomhus i torra omgivningar. Här är det en del sjöfåglar som skriker under vår, sommar och en bit in på hösten. I övrigt hör vi en del båtar i kanalen och utrop från Hammarbyslussen. I övrigt tämligen tyst.
    Funderade över detta med rösten. Har ju hört dig som inspelad och verkligen tyckt om din röst. Funderade även här för egen del. Men efter att i många år ha jobbat som guide och reseledare så har jag förstått att den duger bra. Även de som har svårt med sin hörsel brukar tycka att jag pratar tydligt.
    Fick nyligen, när jag var med på SVT i ett program som ska sändas 2025, "beröm" för att rösten var bra. Kul, men tycker ofta när jag lyssnar på inspelningar, att jag låter främmande.
    Instämmer med dig i svar nr 5 och 6.
    Önskar en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor på var sin ganska stillsamma del av Södermalm du och jag! Utan genomgående trafik är man lyckligt lottad.
      Att spelas in när man pratar är också en träningssak liksom att det kan ta tid att vänja sig vid hur det låter. Glad att du tyckte det var OK att lyssna på mig! (En period speakade jag helt anonymt en hel del texter i SVT:s morgonprogram, det var en producent där som ofta bad mig om en insats och det gjorde jag ju gärna).

      Radera
  5. vågskvalp och regn kan vara både sövande och trevligt. är van att tala i mikrofon men för det mesta spelas det inte in. men de gånger det hänt och ja lyssnat till i röst har den varit väldigt främmande. ibland kan jag faktiskt uppskatta rapartister och deras texter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det tar lite tid att vänja sig vid att höra sig själv inspelad. Om rappare: jag lyckas i princip aldrig uppfatta deras texter. Har inget fel på hörseln så det är inte det ...

      Radera
  6. Ett behagligt regn att somna till....ja det skulle även jag kunna tänka mig å visst är rap ingen musik, mest oljud faktiskt! Humlor är också trevligt att både lyssna till å titta på i sommartider...ha nu en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig en fin helg med rätt sorts ljudbild!

      Radera
  7. Håller helt med dig om vågskvalpets lugnande effekt. Då tänker jag direkt på lägenheten i Benidorm som ligger 30 meter från Medelhavet.
    Rappare kan jag i värsta fall stå ut med, det är värre med hårdrockare... Eller så är vi bara gamla - hahaha;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst åldern spelar säkert in - hårdrock är lika lite min grej som rap. Men jag har en son som gillar att lyssna på galen rockmusik! Vet inte hur han förhåller sig till vågskvalp dock?

      Radera
  8. Ja RAP gillar jag inte heller. Speciellt inte gangsterrap som verkar vara ungdomarnas favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej gangsterrap verkar ju dubbelt uselt. De som snappar upp texten hör ju hot och ilska och elände - nä nu tar vi en visa av Evert Taube hör ni! Eller en Beatles-låt!!!!!

      Radera
  9. Regn när man ligger i tält, haha, näe det är inte kul, däremot somna till regn när man själv är inomhus, nu hör jag knappt något när jag tar av mig ci-processorn och hörapparaten på kvällen...men lite regn kanske jag hör.
    Vågskvalp är rogivande ja!
    Glada barnbarn längtar jag till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tältat i regn, längtar inte efter att göra det igen ... men lite fint vågskalp är välkommet vilken dag som helst! Ditt hjälpmedel låter dig förvisso slippa en massa oljud när du stänger av, det måste ju hamna på pluskontot!

      Radera
  10. Vågskalp är definitivt ett underbart ljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I natt njöt jag av vindens sus i löven! Bra att det finns olika varianter!

      Radera
  11. Underbart att läsa andras svar. Vågskvalp har vi gemensamt, och visst - humlesurr hade jag ju också kunnat nämna. Många ljud kring dig - och härligt om det är barn som skrattar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De trista ljuden har jag sluppit här i Barndomslandet - exvis har jag inte tvingats lyssna till ett enda mobilsamtal som varit både alltför privat, alltför högljutt - och alldeles ointressant ...

      Radera
  12. Åska hade vi igår och några rejäla åskskurar. Min mamma var riktigt rädd för åska, hon växte upp på en liten kraftstation som producerade el till Lessebo Bruk. Två familjer bodde i kraftstationen och åskade det på natten så klädde alla på sig och så satt de i trappan beredda att släcka om blixten slog ned, vilket den ganska ofta gjorde.
    Men bor man i en stad nu så är risken ganska liten att åskan ska slå ner där jag är. Försökte förklara det för henne, men det hjälpte inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har insett att åskan inte är ett hot när man är i staden, men på vischan upplever jag den faktiskt som otäck. Minns många utryckningar med brandkåren - pappa var med - när jag var barn, jätteläskigt varje gång.

      Radera
  13. Vågskvalp är oslagbart! Stilla mot en strand eller brygga, eller lite häftigare när det blåser upp. Jag har respekt för åskan, men är bara rädd om jag befinner mig på sjön. Ibland blir trafikljuden utanför alltför jobbiga att lyssna på, men nog är det konstigt hur man vänjer sig...

    SvaraRadera