tisdag, juni 11, 2024

På skolbänken

Ugglan & Boken levererar som alltid på tisdagarna ett tema för att vi ska presentera en boktrio. Denna gång ska det vara tre böcker i samma typ av miljö och då tar jag er med till skolans värld! Men jag hoppar över Jan Guillous "Ondskan" för den känner ni alla till ändå.

I "Vajlett och Rut" är det Vajlett som är den nya lärarinnan som kommer till en liten norrländsk by och blir betraktad med största misstänksamhet. Man känner lukten i klassrummet av glödande kamin och våta yllesockor ... Det här är första (och bästa) delen av Karin Alfredssons klart läsvärda trilogi, den som nu dramatiserats och går på segertåg med Riksteatern genom Sverige.

"Två år i varje klass" var hejdundrande rolig när den kom ut, skriven av Erik Zetterström, mera känd som kåsören Kar de Mumma. Den har underrubriken "En elak skolgosses minnen" och nog busades det på läroverket! Kanske är den för gammal? Eller kanske är den så gammal att den är kul på ett närmast antikvariskt sätt? Man kan alltid testa! (Jag har förstås läst den, och skrattat, för länge sedan).

"Allt jag fått lära mig" (Educated) av Tara Westover är ljusår från såväl Västernorrlands inland som Östermalm i Stockholm. Men en omskakande berättelse är det, självbiografisk dessutom, om hur en flicka, i en av en religiös sekt helt dominerad familj, lyckas bryta sig loss och till sist skaffa sig den utbildning som hennes jämnåriga redan fått. Hon kommer inte bara ikapp dem, hon går om dem också!

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Två år i varje klass (1923) av Kar de Mumma har jag läst, tror den handlar om mig... Allt jag fått lära mig (Educated : A Memoir) av Tara Westover har jag läst, tyckt om och har i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Westover är en jättebra (och hemsk) historia, tur att den slutar lyckligt. Anade inte att du var pojke som barn ... för pojkar handlar Kar de Mummas bok definitivt om ... :-D

      Radera
  2. Jag minns också yllelukten när vi lade våra våta vantar på elementen i klassrummet. Så är det nog inte nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är det definitivt inte!!! Vantarna är ju av fleece ... :-D

      Radera
  3. har läst Westover. väldigt bra. vått ylle minns en. faktiskt också från en nattbio i Malmö när vi såg Stilla flyter Don en smällkall vinternatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror man aldrig glömmer den där ylledoften. Nattbio - så exotiskt - finns det nu för tiden?

      Radera
  4. Två år i varje klass läste jag som barn och Allt jag fått lära mig har jag i läslistan. Vajlet och Rut har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ligger som vanligt bra till! Karin A:s bok är läsvärd-

      Radera
  5. Det är inte lätt att vara rolig, somliga författare lyckas bättre än andra (Bang). Det är länge sen jag läste Zetterström nu, kanske borde återvända till honom.

    Tara Westovers bok var skakande läsning, men sedan uppståndelsen lagt sig efter utgivningen, verkar det ha varit tyst om henne. Så mycket mer än att hon nu bor i London hittar jag inte om henne.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bang har fått mig att skratta mycket och gott! Tara W kallas för "historiker" och är nog i nån sorts akademisk karriär. Men inte särskilt offentlig så vitt jag begriper.

      Radera
  6. Ondskan känner ju alla till som du skriver, men humor är lite roligare att läsa tycker jag, absolut.
    Ha en jättefin kväll nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer aldrig att publiceras för många ROLIGA böcker!

      Radera
  7. Känner till "Onskan", men har inte läst boken. Det har jag förresten inte heller gjort med de tre böcker som du visar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Westovers bok är en rysare. Mycket våld både fysiskt och psykiskt.

      Radera
  8. Så utspelar sig Valjett och Rut i Västernorrland? Då måste jag ju läsa den. Westovers bok står på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan, Vajlett kommer till (den fiktiva) byn Granträskåsen i Västerbottens inland. Bra läsning!

      Radera
  9. Ditte8:55 em

    "Två åri varje klass" och dessa i variation har jag med stort nöje läst. Jodå; "Ondskan" både som film och bok tror jag många känner till- "Allt jag fått lära mig" var skrämmande och i mit tycke väldigt läsvärd.
    Minns också att jag som barn, 10-12 år, läste en engelsk serie om flickor på en internatskola av Enid Blyton som hette Tvillingarna O ´Sullivan på S:T Claire. Lustigt att jag komme rihåg den så här en 65 år senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kom du med en Blyton jag definitivt missat!

      Radera
  10. Anonym9:15 em

    Allt jag fått lära mig var läsvärd och två år i varje klass väcker min nyfikenhet
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du redan läst Karin A? Om inte - gör det.

      Radera
  11. Karin Alfredssons böcker brukar jag gilla, men just den här serien har jag inte börjat läsa. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har något att se fram emot, även om del två inte är riktigt lika bra som de övriga.

      Radera
  12. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt olika sorter, nån kanske passar!?

      Radera
  13. Två år i varje klass minns jag från bokhyllan i föräldrahemmet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den har några år på nacken (eller var nu böckers ålder syns?).

      Radera