söndag, juni 02, 2024

SELFIE om roliga timmen

När har du roligt? Ofta, hela tiden, varje dag? Eller mera sällan? Ett skratt förlänger verkligen inte bara munnen utan definitivt också livet, det känner man ju i kroppen om man får skratta ordentligt! Frågan är hur utrymmet för humor kom till? Började det rent av i skolan, med "roliga timmen", den som låg sist på lördagens schema (ja jag gick i skolan också på lördagar)? För somliga gjorde det förvisso det, ibland hör man en eller annan kändis som förklarar att karriären som komiker började just inför en publik som bestod av klasskompisarna. I denna veckas SELFIE tar vi en titt på sådant som förhoppningsvis är kul.

1. När det var "rolig timme" i klassen i skolan var min roll: inte framträdande alls. Faktum är att jag nog var ganska blyg åtminstone ibland. I dag kan jag dock få folk att skratta emellanåt!

2. Nämn ett riktigt rejält skrattminne! Året var 1974. Jag såg Svenska Ords revy "Gula Hund" under ett besök hos släkten i Stockholm. Det var då Gösta Ekman satt med sin "fru" Birgitta Andersson hos doktorn. De söker hjälp för att han säger "pitt" hela tiden. Jag skrattade så jag grät. Men i själva verket var det ännu roligare: i Värmland sa vi aldrig "pitt" om någonting. Så i min värld sa inte Gösta något "skämmigt", han uttalade bara fyra slumpmässigt valda bokstäver  trodde jag. Det tog flera år innan jag fattade varför alla andra också skrattade, fast åt ett skämt med lite annan vinkel ...

3. I dag bestämmer jag själv när det är dags för rolig timme  då ... blir jag ordbrukare fullt ut, med böcker, Nian och korsord i morgontidningarna, wordfeud och Cross Boss i mobilen. 

4. Den ståuppkomikern skrattar jag åt: Johan Glans

5. Den filmen/boken/tv-serien är verkligen rolig: Här blir det gamla tv-godingar ... Förlåt, men "Vänner" (Friends) är fortfarande kul trots att den hunnit bli väldigt omodern. På svenska: Solsidan, gamla Lorry och Nilecity. Dock är det svårt för humor att åldras! Och väldigt svårt att skapa ny dessutom ... Min nyss utlästa bok, "Fvonk" av Erlend Loe, är också riktigt kul.

6. Vad får man aldrig skämta om? Man får i princip skämta om allt, men det kokar ner till frågan HUR man skämtar. En svår balanskonst som ganska många misslyckats med genom åren. 

Att vi sover olika gott och olika mycket, det blev helt klarlagt genom förra veckans SELFIE som hade temat sömn. Bloggare som släppte in oss i sängkammaren var MrsCalloway, Hannele LitenherreGerdMargaretha, HannaProfessorDeutsch, Femfemman, PaulaSara pepparkakaSusjosNettan, Anki, Debutsky,  BP, Ingrid, Janerik, Kraka, Rosor och ruiner, Ordodlaren.

Och vet ni vad  denna SELFIE får bli den sista i den här omgången. Det har blivit 23 stycken, måndag efter måndag (med start på självaste nyårsdagen), med ämnen som spretat åt alla håll (vilket har varit min intention!). Vet inte om jag återuppväcker "utmaningen" i höst, vi får se. Tack alla ni som hängt på, tack för era glada tillrop, det har varit jättekul att läsa era inlägg och  apropå sömn  jag har inte gäspat en enda gång, det är jag annars väldigt bra på!

Dagens "triggerpunkter": 1. När det var "rolig timme" i klassen i skolan var min roll: 2. Nämn ett riktigt rejält skrattminne! 3. I dag bestämmer jag själv när det är dags för rolig timme  då ...  4. Den ståuppkomikern skrattar jag åt: 5. Den filmen/boken/tv-serien är verkligen rolig:  6. Vad får man aldrig skämta om?

Copyright Klimakteriehäxan

40 kommentarer:

  1. du är rolig, svårt idag;
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/06/roliga-timmen-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är det svårt om man får le och skratta!

      Radera
  2. Här kommer mina svar

    https://sainioventil.blogspot.com/2024/06/selfie-oedig-mysdag.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte komma på nån kul kommentar om värmen och din bloggtitel, men lyckas visst inte! Sån tur då att du verkar ha mycket annat att skratta åt, det är bra fr allt!

      Radera
  3. tack för alla 23 veckorna med selfies. väldigt roligt. och avslöjande. hoppas att du återuppstår till hösten. men innan dess tillönskar jag dig en härlig sommar! du kommer väl att vara synlig på bloggen i andra ärenden i mellantiden, hoppas jag,
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/06/selfie-v-23-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du hängt med så flitigt, alltid roligt att läsa dina svar. Bloggen lever vidare, sen får vi se om jag får några fler Selfie-ideer.

      Radera
  4. Anonym12:39 em

    TACK det har varit jättekul!
    Roligt att läsa dina svar, och så kul det blev med ordet som hade dubbel betydelse ,-)))
    Önskar dig en underbar sommar!
    Jag är klar med min . http://litenherre.blogspot.com . Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fnissar när du skriver "nä jag flabbar inte hela dagarna" och tänker att du hur som helst har ganska kul i livet - så underbart!

      Radera
  5. Stort tack för inspirerande måndagsfrågor!
    Här finns mina svar: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/06/03/selfie-och-glad-mandag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika stort tack för att du velat hänga på! Läser som vanligt dina svar med stort intresse, du plockar fram flera idoler vi har gemensamma!

      Radera
  6. På bastmattan står nu att läsa om min rätt tråkiga inställning till det roliga.
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var uppenbarligen kul åtminstone som ung :-D annars hade väl andra fått vara drivande på roliga timmen?

      Radera
  7. Tack för dina härliga selfies, alltid lite kluriga! Hoppas du återkommer med dem i höst!
    Här är veckans bidrag från mej:
    https://susjos.blogspot.com/2024/06/selfie-om-roliga-timmen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rappakalja låter roligt, har aldrig stött på det!

      Radera
  8. Tack så mycket för trevliga frågor. Hoppas på att du vill fortsätta i höst.

    Här kommer min länk till veckans selfie: https://hannaskrypin.se/selfie-23-om-roliga-timmen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan en stund med en bok bli en våldigt rolig timme - hoppas du finner läsro i sommaren!

      Radera
  9. https://tankebubblor.se/2024/06/03/selfie-om-roliga-timmen-somn-konst-koket/
    Hej igen! Här är jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ FYRA PÅ EN GÅNG! Kul att läsa alltihop! Hittar mycket vi är överens om, kul att du lyfte fram Svenska Nyheter som jag också gillar. Bl a.

      Radera
  10. Idag står jag över frågorna, ämnet var knepigt värre. Humor är väldigt personligt och olika hos alla, men jag känner att jag inte har personliga favoriter inom humorkategorin. Jag är nog en riktig torrboll , jag tycker det mesta i humorväg är så tillrättalagt, inövat o inte spontant. Du har varit så påhittig under alla dessa veckor, en stor eloge till dig, det har varit ett nöje att få delta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till dig som varit så trogen, trist att det "roliga" blev o-roligt ...

      Radera
  11. Först och främst - tusen tack för 23 riktigt roliga Selfie-måndagar. Hoppas du kommer igen till hösten. För ditt tema har ju blivit en dundersuccé - för andra gången dessutom.
    Som jag skrev hos några andra så tror jag att jag levt på en annan planet de senaste 50 åren eller så. Har nog missat såväl roliga timmen i skolan som alla ståuppkomiker...
    Sexan däremot är vi helt överens om. Jag skrev ungefär som du där.
    Mitt bidrag ligger här:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/06/glad-mandag-med-selfie-roliga-timmen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återstår att se om jag får nya idéer så småningom - hade några "halvfärdiga" selfies men ingen jag var riktigt nöjd med, så då tänkte jag att det är dags för sommarlov.
      Tack för att du troget hängt på och hejat!

      Radera
  12. Anonym11:11 em

    Johan Glans gillar vi! Härlig kille! Sent omsider fick jag oxå till en selfie. Hoppas att vi kan fortsätta i höst! Trevlig sommar! //Anna-Lena http://femfemman.blogspot.com/2024/06/selfie-om-roliga-timmen.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så sent väl, veckan har ju bara börjat???
      Tur att hösten än så länge känns avlägsen. Hoppas vi får skratta en hel del innan vi är där!

      Radera
  13. Roligt tema, klart jag hänger på :) Livet ska vara kul och man ska bjuda på sig själv :)
    https://nacka144.se/okategoriserade/selfie-om-roliga-timmen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att läsa din SELFIE, härligt med många skratt!

      Radera
  14. Då är jag med den här sista gången också. Tack för allt arbete du har lagt ner på det här!
    Kram, Ingrid
    https://ingrids.home.blog/2024/06/04/en-sista-selfie/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du har velat hänga på! Som vanligt roligt att läsa dina svar.

      Radera
  15. Tack för intressanta och roliga frågor. Här är mina svar på frågorna.
    https://janeriksundh.wordpress.com/2024/06/04/tisdag-den-4-juni/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket kul att läsa dina svar! Vi är många i Johan Glans fan klubb, visar det sig! Och tänk så underbart att du fick till den där "vändningen" med hjälp av allas vår Selma!

      Radera
  16. Där har du hittat ännu ett "höjdarämne", än så är det allvar än så är det lättsmält ...bra jobbat! Åh, Lorry...det var tider det...måste nog ta fram cd-boxen framöver....
    Här mina svar:
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/06/roliga-timmen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar variationen, kul att du är med! Tänker att jag borde se om "Life of Brian".

      Radera
    2. Tycker jag verkligen, det är en av de filmer man kan se om å om igen med några års mellanrum.
      Synd att du gör ett uppehåll, har ju precis blivit varm i kläderna, men förstår att det finns annat i livet, inte minst nu på sommaren. Hoppas att vi ändå kan hitta till varandras bloggar då å då! Tack för en rolig utmaning å må nu så gott!

      Radera
    3. Tack själv! Jo jag kände att idéerna började sina ... så då är det nog rätt att ta paus. Önskar dig en härlig sommar - och visst hälsar vi väl på varandras bloggar då och då!

      Radera
  17. Ja, Johan Glans! Ingen är roligare! Här är min lista: http://smilebloggar.blogspot.com/2024/06/selfie-om-roliga-timmen.html

    Kul koncept med vecko-Selfie, läser med glädje men är dålig på att kommentera och dålig på att hinna med att göra inlägg. Men om du fortsätter till hösten ska jag försöka hänga med lite oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glans glänser, uppenbarligen, över både sjö och strand ... Vi får se hur det blir i höst, om det trillar in några idéer eller hur det går ... men nu satsar vi på en fin sommar!

      Radera
  18. Här kommer mina svar: https://kraka.moah.se/2024/06/05/selfie-roliga-timmen/

    Hoppas verkligen att du återkommer i höst! Det har varit ett trevligt inslag i bloggosfären.

    Ha en trevlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, himla trevligt att du har hängt på!
      I höst kommer väl vår vän Messiah tillbaka i rutan hoppas vi!

      Radera
  19. Idag är årets första måndag utan att jag publicerar en SELFIE. Lite tomt känns det ... Vill i alla fall tacka er alla som hängt på, varit så entusiastiska - och framför allt: som bjudit på så många härliga SELFIEs!

    SvaraRadera
  20. Tack för alla selfies! Ha en skön sommar.

    SvaraRadera