lördag, juni 15, 2024

Veckans mening – om att bli vuxen

Visst har jag väl läst en mening som jag reagerat lite extra på den här veckan också? Så att jag kan hänga med Skriv-Robert på Veckans mening ännu en gång! Jo, jag bestämmer mig för att ta hjälp av Claes Hylinger (som jag aldrig tidigare läst) för i hans bok "Kvällarna på Pärlan" lyckas han på ett smart sätt koncentrera en människas vuxenblivande i en enda mening, nämligen denna:

Tänk, alla måltider vid detta matsalsbord, där jag började min bana med haklapp och påpetare för att så småningom själv komma med franska vinflaskor till söndagsmiddagarna.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Kvällarna på Pärlan (2013) av Claes Hylinger läste jag, göteborgsk kultperson, biblioteket gjorde bokmärke om boken:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2023/10/goteborgsk-kultforfattare.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du läst honom. Sympatisk bok men jag blev inte tvärfrälst.

      Radera
  2. Man kan ju undra hur hans fortsättning blir vid det matsalsbordet, när åldrandets degenererande inverkan på huvud och kropp sätter in. Det blir kanske haklapp igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast påpetare blir nog svårt att hitta ...

      Radera
  3. ja, det var en bra sammanfattning. har inte heller riktigt fastnat för Hylinger mer än till dels. jag har en påpetare i beredskap. utifall att

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stod fler av hans böcker på hyllan på biblioteket, får se om jag tar nån mer. Påpetare har jag haft, men var den är nu har jag inte en aning om ... modernare barn använder väl fingrarna antar jag!

      Radera
  4. Ja det var väl ett rätt rejält hopp i tiden. Tåligt matsalsbord som hängt med så långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det samma som vårt köksbord? Furu, från Ikea, köpt 1979 eller 80 ... Men påpetare hade vi aldrig till barnen.

      Radera